Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Zaproponuj swoje ułatwienia dla biznesu

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii prowadzi prace nad kolejnym pakietem zmian, które mają wpłynąć na poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej. W pracach mają pomóc przedsiębiorcy, którzy jeszcze do 24 lutego mogą przesyłać swoje propozycje, które uproszczą i usprawnią działanie biznesu w Polsce.

Biznes potrzebuje impulsu

– Mając na uwadze obecną sytuację związaną z pandemią koronawirusa, takie inicjatywy należy aktywnie popierać

mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

Pakiet zmian, jaki finalnie powstanie, w wyniku omawianych konsultacji, ma przypominać ten określany mianem „przyjazne prawo”, który z drobnymi wyjątkami wszedł w życie 1 stycznia 2020 r. Największe szanse na wdrożenie będą miały propozycje poparte danymi, wyjaśniające istotę i cel w sposób konkretny, jak również prezentujące potencjalne skutki społeczno-gospodarcze. By zebrać informacje zwrotne od przedsiębiorców, resort przygotował elektroniczny formularz zgłoszeń, dostępny pod linkiem: https://www.webankieta.pl/ankieta/589130/impuls-dla-biznesu.html

Obszary do poprawy

Wypełniając ankietę można wybrać jedną z dwudziestu reprezentowanych branż. Nie ma tam wprost słowa „motoryzacja”, co nie oznacza jednak, że branżę tę pominięto. Jako jeden punkt (G) widnieje „Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych włączając motocykle”, wydaje się więc, że to grupa idealna dla dystrybutorów i warsztatów motoryzacyjnych. Także producenci części motoryzacyjnych znajdą coś dla siebie: „Przetwórstwo przemysłowe” (C). W czterech miejscach w ankiecie możliwe jest opisowe zgłoszenie problemu i sposobu na jego rozwiązanie w następujących obszarach:                                                                                                                                                                                                               1. Nadmiernej restrykcyjności obowiązków sprawozdawczych.                       Chodzi o podanie przykładów, gdzie zasadne jest zmniejszenie zakresu lub częstotliwości przedkładanych przez przedsiębiorców danych, informacji lub sprawozdań, uchylenie obowiązków, które wynikają z przepisów nieprzystających do obecnych uwarunkowań i tym podobne.                                                                                                                                                         2. Brak szczególnych ułatwień dla Mikro-, Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP).                                                                             Chodzi o podanie przykładów, gdzie celowe jest wyłączenie MŚP spod zakresu określonych przepisów (możliwość dobrowolnego wprowadzenia rozwiązań przez MŚP nawet zwolnienie MŚP z określonych wymogów).                                                                                                                                   3. Nieprecyzyjność przepisów.                                                                           Chodzi o przepisy, które są szczególnie trudne w odbiorze dla przedsiębiorców, nie pozwalają zidentyfikować zakresu swobody działania przedsiębiorcy, nie wskazują wprost, które z przepisów mają charakter bezwzględnie obowiązujący, a które dobrowolny i tym podobne.                                                                                                                                                   4. Brak dostosowania przepisów do rozwoju technologicznego i wsparcia innowacji.                                                                                                             Chodzi o wskazanie przepisów, które przykładowo generują bariery dla stosowania nowoczesnych technologii, uległy (lub w bliskim horyzoncie czasowym ulegną) dezaktualizacji z uwagi na postęp techniczno-technologiczny w danej branży i tym podobne. Ministerstwo w formularzu stosuje objaśnienia, które pozwalają zrozumieć lub nakierować przedsiębiorców o jakiego typu odpowiedzi chodzi.

– Celem obecnych prac jest stworzenie przyjaznego lub, jak kto woli, przyjaźniejszego przedsiębiorcy otoczenia prawnego. Nie zakładam, by w obecnej sytuacji gospodarczej z akceptacją spotkały się pomysły obniżki podatków, choć warto apelować przynajmniej o brak nowych, ale dla przedsiębiorców równie uciążliwe są procedury czy bariery administracyjne, poważnie utrudniające działalność. Przykładem jest czas na wydanie niektórych decyzji administracyjnych sięgających nawet kilku miesięcy. Jeżeli widzicie Państwo w swojej praktyce gospodarczej problemy, które można odformalizować czy poprawić, to jest ku temu dobra okazja i do 24 lutego możemy wiele zrobić zarówno w specyficznych dla motoryzacji przepisach, jak i w ogólnie obowiązujących wszystkich przedsiębiorców

– dodaje Alfred Franke.

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem