Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Warsztaty przed elektrycznymi wyzwaniami

Motoryzacja przed elektrycznymi wyzwaniami
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych i hybryd plug-in na polskich drogach zwiastuje zmiany w zakresie usług oferowanych przez niezależne warsztaty. Potrzebne będą nowe kwalifikacje, wyposażenie i dostęp do informacji technicznych.
Jeszcze nie tak dawno wydawało się, że obsługa samochodów z napędem hybrydowym (HEV) to w niezależnych warsztatach dopiero pieśń odległej przyszłości. Dziś wizyta hybrydy to dla warsztatowców chleb powszedni.
Podobnie będzie z hybrydami ładowanymi z sieci (PHEV) i pojazdami w pełni elektrycznymi (BEV). Również one niedługo zaczną przyjeżdżać do niezależnych warsztatów. Trend ten będzie wymuszał poszerzanie zakresu usług, co wymaga nabycia nowych kompetencji, skompletowania odpowiedniego wyposażenia i zapewnienia sobie dostępu do wiedzy. Warsztaty będą się przygotowywać do tych wyzwań i oczekują pomocy od swoich naturalnych partnerów, czyli dystrybutorów części, których rola w przygotowaniu niezależnego sektora motoryzacyjnego do zmian technologicznych będzie niewątpliwie kluczowa.
Dystrybutorzy będą pomagać
Według wyników badania podsumowującego IV kw. 2021 r. przeprowadzonego przez Grupę MotoFocus.pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i Santander Bank Polska połowa dystrybutorów zamierza podjąć działania wspierające warsztaty motoryzacyjne w przygotowaniu się do coraz większego udziału w parku maszynowym samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Dystrybutorzy będą z kolei korzystać z pomocy swoich partnerów biznesowych, czyli producentów części i komponentów, którzy opracowują rozwiązania technologiczne wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.
Dystrybutorzy od dawna dbają o to, by warsztaty miały dobrze przygotowanych do zawodu pracowników. Są między innymi aktywnymi partnerami w szkoleniu zarówno uczniów szkół, którym dostarczają nowoczesny sprzęt i wiedzę, jak i pracowników warsztatów, którym oferują najnowocześniejsze szkolenia. Warsztaty zrzeszone w sieciach zorganizowanych przez dystrybutorów mogą liczyć dodatkowo na rozmaite programy pomocowe, dzięki którym można unowocześnić wyposażenie i podnieść jakość oferowanych usług. Dystrybutorzy czują wiatr zmian, który dotknie zarówno ich samych jak i warsztaty, z którymi tworzą na rynku symbiotyczny związek. To one są głównymi odbiorcami sprzedawanych przez dystrybutorów części. Możemy więc być pewni, że dystrybutorzy będą coraz aktywniej włączali się także w szkolenia z zakresu napraw i serwisowania pojazdów elektrycznych i hybryd plug – in. Już teraz liczba firm, które deklarują podjęcie takich działań jest wysoka– mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
Warsztaty są świadome
Również dla prężnych i dobrze zarządzanych warsztatów konieczność podnoszenia kwalifikacji i stopniowego przygotowywania się do obsługi samochodów PHEV i BEV jest sprawą oczywistą. Punkty naprawcze, które będą z tym zwlekać zbyt długo, bądź zupełnie zignorują zmieniającą się rzeczywistość, zaczną z czasem tracić rynek.
Wydaje się, że zdecydowana większość warsztatów nie zasypia gruszek w popiele i myśli o wprowadzaniu zmian. Z ankiety przeprowadzonej wśród przedstawicieli warsztatów wynika, że za największe wyzwanie uznają oni zakup nowych urządzeń. Ten aspekt wskazało 57,0% respondentów. Potrzebę uzyskania dostępu do specjalistycznej wiedzy i jej
regularne aktualizowanie wskazała blisko połowa ankietowanych – 49,7%. Mniej, bo 36,3% warsztatowców uznało za pilną potrzebę pozyskanie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników bądź przeszkolenie personelu.
W stronę ekologii
Warto przy okazji wskazać, że zwrot motoryzacji w kierunku ekologii widać nie tylko po stronie producentów, ale również wśród dystrybutorów. Zaobserwować można coraz więcej działań, na przykład polegających na optymalizowaniu rozwiązań logistycznych. Większą uwagę przywiązuje się również do źródeł wykorzystywanej energii elektrycznej. Coraz powszechniejsze są inwestycje w odnawialne źródła, takie jak instalacje fotowoltaiczne.
W ostatnim badaniu jedna czwarta dystrybutorów jednoznacznie wskazała,
że będzie zwiększała zaangażowanie w obszarze zrównoważonego rozwoju. Nie jest to być może odsetek, który byłby w pełni satysfakcjonujący, ale pamiętajmy, że wymaga to znacznych nakładów finansowych, których ponoszenie jest teraz szczególnie odczuwalne w związku z trwającą pandemią oraz rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Mimo wszystko jestem przekonany, że firm stawiających na zrównoważony rozwój będzie coraz więcej – podsumowuje Tomasz Bęben
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem