Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Telematyka dla wszystkich – teraz

Otwarcie platform telematycznych w pojazdach jest niezbędne i wymaga mądrej, odważnej i jak najszybszej regulacji sektorowej, która zapewni przedsiębiorcom uczciwą konkurencję, a konsumentom prawo wyboru. Komisjo, działaj – apeluje szeroka koalicja organizacji reprezentujących niezależny rynek motoryzacyjny, wśród których jest Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM.

Brak dostępu do danych i rozwiązań telematycznych w pojazdach oznacza, że niezależne podmioty będą pozbawione możliwości konkurowania na równych warunkach z koncernami samochodowymi w dziedzinie usług i produktów oferowanych za pośrednictwem platform telematycznych, co potwierdzają wyniki badań zleconych przez Komisję Europejską. Z kolei badania przeprowadzone przez organizacje konsumenckie wykazały, że brak otwartego dostępu do telematyki będzie kosztował konsumentów i niezależnych usługodawców 65 miliardów euro rocznie.

Dość zwlekania

Czas najwyższy zacząć działać i skierować odpowiedni projekt ustawodawczy na ścieżkę legislacyjną najpóźniej do końca pierwszego kwartału 2022 roku, aby miał on szansę przejść pełną procedurę w tej kadencji Parlamentu Europejskiego – wzywa Koalicja.

– Wprowadzenie niezbędnych rozwiązań legislacyjnych jest niestety od lat przekładane na kolejne kadencje Komisji i Parlamentu Europejskiego. Taki stan rzeczy zagraża temu, co jest fundamentem wolnego rynku, czyli uczciwej konkurencji, od utrzymania której zależy przetrwanie 500 000 niezależnych firm motoryzacyjnych w Europie i 4,5 miliona miejsc pracy – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM. – Sprawa jest zbyt ważna, by załatwić ją za pomocą jakichś półśrodków. Potrzebny jest spójny, klarowny akt prawny, obwarowany konkretnymi wymaganiami technicznymi, który zapewni taki sam dostęp do danych pojazdu, jego funkcji i możliwości komunikowania się z użytkownikami wszystkim graczom na rynku

– dodaje Tomasz Bęben.

Jak podkreślają sygnatariusze apelu, europejski ustawodawca musi wziąć pod uwagę wszystkie problemy systemowe, które zostały w ostatnich latach wyraźnie zidentyfikowane, a opracowane przepisy powinny być aktualne przez kilka najbliższych lat. Z kolei specyfika, złożona struktura i znaczenie branży motoryzacyjnej dla gospodarki europejskiej wymaga przepisów przygotowanych specjalnie dla rynku motoryzacyjnego, a nie wpisywania ich w szersze inicjatywy europejskiej polityki dotyczącej dostępu i obrotu danymi.

Otwarta lecz bezpieczna

Koalicja proponuje proste rozwiązanie, polegające na wprowadzeniu bezpiecznej i otwartej telematycznej platformy pokładowej S-OTP (Secure On-Board Telematic Platform), która zapewni równe warunki wszystkim graczom na rynku, a użytkownikom wybór dostawców usług i kontrolę nad tym, komu umożliwiają dostęp do danych generowanych przez ich pojazdy. Takie rozwiązanie jest zbieżne z celami Unii Europejskiej w kwestii ochrony prywatności danych, cyberbezpieczeństwa, cyfryzacji i dostępu do mobilności drogowej.

– Wprowadzenie S-OTP nie powodowałoby żadnych perturbacji u producentów pojazdów, ponieważ jest to jedynie pakiet wymagań, które dotyczą urządzeń i oprogramowania już zainstalowanego w pojazdach. Nie wiązałoby się to więc ani z wielkimi kosztami, ani przeszkodami natury technicznej, a przy tym gwarantowałoby pełne bezpieczeństwo systemów i generowanych danych  

– tłumaczy Tomasz Bęben

Coraz więcej telematyki

Wprowadzenie sprawiedliwego rozwiązania legislacyjnego, zapewniającego jednakowe warunki konkurowania wszystkim podmiotom na rynku nabiera coraz większego znaczenia z powodu postępu technicznego. Do motoryzacji wkracza technologia 5G, która otwiera przed telematyką ogromne możliwości rozwoju. Pojazdy uzyskają praktycznie nieograniczone możliwości przesyłania i odbierania danych, a telematyka stanie się również skutecznym narzędziem marketingowym. Kierowcy będą składane rozmaite oferty komercyjne, np. przy użyciu systemów S-Call służących zdalnej diagnostyce. Użytkownik będzie informowany np. o zbliżającym się terminie przeglądu, wymianie płynów czy części eksploatacyjnych, a jednocześnie zostanie mu zasugerowany wykonawca usługi. Jeśli platformy telematyczne pozostaną zamknięte, monopol na kierowanie takich ofert uzyskają koncerny samochodowe, z którymi niezależne firmy motoryzacyjne konkurują na rynku.

– To naprawdę ostatni moment na to, by nadać bieg projektowi legislacyjnemu, który bierze pod uwagę wszystkie uwarunkowania rynku motoryzacyjnego i zapobiegnie dyskryminowaniu niezależnych firm, przede wszystkim warsztatów motoryzacyjnych oraz odebraniu właścicielom pojazdów możliwości decydowania, komu powierzą ich obsługę

– dodaje Tomasz Bęben

W skład Koalicji, która zwróciła się z apelem do Komisji Europejskiej jest FIGIEFA – Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych, której jedynym polskim członkiem jest Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem