Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Szczyt branży motoryzacyjnej tym razem w sieci

Klęska pandemii nie wykoleiła Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Co prawda XV edycja będzie wyjątkowa, ponieważ odbędzie się online, jednak kongresowa idea pozostaje niezmienna – na branżowym szczycie poruszone zostaną najpilniejsze tematy, a głos rynku motoryzacyjnego zabrzmi na tyle donośnie, że usłyszą go ludzie odpowiedzialni za kształtowanie regulacji prawnych. Należy zatem zarezerwować sobie czas w dniach 17-18 listopada. Na Kongresie nie tylko warto, ale po prostu trzeba być.

Kiedy w 1962 roku Paul Baran, polski emigrant, który w Ameryce został jednym z pionierów informatyki i dziś uznawany jest za dziadka Internetu, opublikował swoje wielkie, dwunastotomowe dzieło przedstawiające projekt rozproszonej sieci cyfrowej transmisji danych, nie śniło mu się nawet, że jego koncepcja stanie się fundamentem naszej cywilizacji. Dziś w Internecie ludzie pracują, studiują, robią zakupy, zakochują się w sobie bez pamięci, a nawet chodzą na ryby, które biorą tam podobno lepiej niż w prawdziwym jeziorze. Pandemia COVID-19 sprawiła, że sieć znajduje coraz to nowe zastosowania, zapewniając możliwość organizowania imprez masowych z zachowaniem stuprocentowego bezpieczeństwa. Co prawda wirtualne wesela jeszcze się nie upowszechniły, ale w sieci można oglądać na żywo koncerty i spektakle teatralne, a także brać udział w wirtualnych imprezach targowych oraz kongresach, które musiały przenieść się z centrów wystawienniczych i konferencyjnych do internetu.

Wyniki w czasach pandemii

XV Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, najważniejsze doroczne wydarzenie w branży motoryzacyjnej odbędzie się w dniach 17-18 listopada. Uczestnicy spotkają się pod internetowym adresem www.moto-konferencja.pl.

– Kiedy wiosną przenosiliśmy termin Kongresu na jesień, mieliśmy nadzieję, że pandemia będzie już wtedy jedynie złym wspomnieniem. Niestety, covidowa rzeczywistość okazała się gorsza, niż można było przewidzieć i nikt nie potrafi powiedzieć, kiedy świat uwolni się od wirusa. Kongres musi się jednak odbyć, ponieważ jest wiele niezwykle ważnych spraw, które trzeba poruszyć

– mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

Pierwszego dnia Kongresu odbędzie się podsumowanie wyników trzech tegorocznych kwartałów oraz przedstawiona zostanie prognoza na ostatni kwartał.

– W tym roku podsumowanie będzie pod wieloma względami wyjątkowe, bo po raz pierwszy branża motoryzacyjna znalazła się w tak trudnej sytuacji wywołanej przez pandemię. Lockdown i czasowe przerwanie produkcji w wielu fabrykach, zerwanie łańcuchów dostaw, drastyczny spadek sprzedaży samochodów – wszystko to zachwiało rynkiem, co siłą rzeczy odczuwają wszyscy gracze, zarówno producenci jak i dystrybutorzy. Uczymy się jednak funkcjonować w nowej rzeczywistości, więc na przyszłość można mimo wszystko spoglądać z ostrożnym optymizmem

– tłumaczy Tomasz Bęben Dyrektor ds. Prawnych i Przemysłu, SDCM

Co nas czeka po GVO

17 listopada przedstawiony zostanie również raport FIGIEFA na temat europejskich regulacji, które tworzą ramy prawne rynku motoryzacyjnego, w których działają wszystkie podmioty. Absolutnie kluczową sprawą wydaje się przyszłość przepisów zawartych w rozporządzeniu MV BER/GVO, które wygasa w 2023 roku.

– Ich przyszły kształt to sprawa najwyższej wagi. Przypomnijmy, że wprowadzenie GVO nie tylko zwiększyło szanse podmiotów działających w niezależnym sektorze motoryzacyjnym – zarówno dostawców, dystrybutorów jak i warsztatów w konkurencji z autoryzowanymi stacjami obsługi. Przede wszystkim jednak dokonało prawdziwej rewolucji w świadomości użytkowników, którzy dowiedzieli się, kto produkuje części motoryzacyjne i że „oryginał” nie musi nosić logo producenta samochodu, a równie dobrze może być opatrzony znakiem handlowym rzeczywistego wytwórcy, zaś profesjonalnie wykonana naprawa – w tym gwarancyjna – może zostać przeprowadzona z użyciem części jakości OES w niezależnym warsztacie.

– wyjaśnia Alfred Franke

Handel w sieci – zyskać zamiast tracić

Uczestnicy Kongresu dowiedzą się też, jakie zmiany w czasie pandemii zaszły w handlu w Internecie. E-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie, o czym świadczą wyrastające jak grzyby po deszczu paczkomaty. Rosną obroty elektronicznego handlu częściami motoryzacyjnymi, a Internet w coraz większym stopniu obejmuje również usługi serwisowe. Sieci warsztatowe oferują możliwość zdalnego zamówienia wizyty w warsztacie, włącznie z odebraniem samochodu i późniejszym odstawieniem naprawionego auta na miejsce.

– Wzrost popularności e-commerce jednym się podoba, inni zaś patrzą na to zjawisko z niechęcią. Niesie ono pewne zagrożenia dla wielu graczy rynkowych, ale zarazem stwarza nowe szanse. O jednym i drugim trzeba się dowiedzieć, żeby przygotować się na nadchodzącą przyszłość. Dlatego również i ten temat musiał znaleźć się w programie Kongresu.

– mówi prezes SDCM

Jak przeżyć Zielony Ład

Drugi dzień Kongresu poświęcony będzie głównie zagadnieniom związanym z przemysłem. Podsumowany zostanie wpływ pandemii COVID-19 na jego obecny stan, zaś szczegółowe dane przedstawi Sigrid de Vries – Sekretarz Generalny CLEPA, organizacji skupiającej europejskich producentów części motoryzacyjnych. O tym jak na tym tle wypadają producenci działający w Polsce, dowiedzieć się będzie można z prezentacji przygotowanej przez SDCM.

– Jeden z bloków tematycznych poświęcony zostanie nowej polityce unijnej, której celem jest osiągnięcie przez europejską gospodarkę neutralności emisyjnej. Niestety założenia europejskiego Zielonego Ładu (Green Deal) wydają się w odniesieniu do motoryzacji niezwykle ambitne, szczególnie w tak trudnej sytuacji, do jakiej doprowadził kryzys pandemiczny. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z przewidywaniami ekspertów na temat tego, jak europejska polityka ekologiczna wpłynie na poszczególne działy branży motoryzacyjnej.

– zapowiada Tomasz Bęben

Do regeneracji, nie na szrot

Tematem z naszego krajowego podwórka będą natomiast regulacje prawne dotyczące handlu częściami używanymi. Kwestia ta poruszana jest na forum Kongresu od lat, ale sytuacja niewiele zmieniła się na lepsze. Na internetowych platformach sprzedażowych wciąż kwitnie handel rozmaitym motoryzacyjnym szmelcem, który nie powinien być ponownie montowany w samochodach nie tylko z tego powodu, że taki pokątny handel szkodzi legalnie funkcjonującym firmom, ale przede wszystkim dlatego, że przyczynia się do obniżenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Mamy przy tym do czynienia z takim oto paradoksem, że z jednej strony internetowe szroty oferują całą masę używanych części o niezweryfikowanej jakości, a z drugiej – firmy zajmujące się fabryczną regeneracją części muszą sprowadzać rdzenie zza granicy, bo w Polsce zamiast do regeneracji trafiają one na internetowe aukcje. Dlatego tak ważne są działania, które skłonią ludzi odpowiedzialnych za kształt przepisów do wprowadzenia racjonalnych regulacji.

– tłumaczy Alfred Franke

Czwarta rewolucja u progu

Podczas Kongresu dowiedzieć się będzie można o czwartej rewolucji przemysłowej, która jest już faktem, czego przykład stanowi właśnie motoryzacja. Przemysł 4.0 oznacza integrację inteligentnych maszyn, systemów oraz wprowadzanie takich zmian w procesach produkcyjnych, aby z jednej strony zwiększyć wydajność wytwarzania, a z drugiej wprowadzić możliwość elastycznych zmian asortymentu. Zmiany dotyczą nie tylko technologii, ale też nowych sposobów pracy i roli ludzi w przemyśle.

– XV Kongres Rynku i Przemysłu Motoryzacyjnego będzie oczywiście inny niż wszystkie dotąd. Zorganizowanie tego wydarzenia w formie online to ambitne przedsięwzięcie, a zarazem eksperyment, który – jestem przekonany, będzie udany. Oczywiście wolelibyśmy spotkać się ze wszystkimi „w realu”, wypić razem kawę, porozmawiać w kuluarach. Ten nieformalny aspekt organizowanych przez nas wydarzeń był zawsze nie do przecenienia. Mamy więc nadzieję, że już kolejny Kongres odbędzie się normalnie.

– mówi prezes SDCM

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem