Załączniki

Safety first! Unia wprowadza nowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów

Komisja ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) Parlamentu Europejskiego, opowiedziała się za znaczącą reformą standardów bezpieczeństwa pojazdów. Oznacza to obowiązkowe wyposażenie samochodów w wiele elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W 2017 r. na europejskich drogach zginęło ponad 25 000 osób. Rocznie około 135 000 osób zostaje poważnie rannych. Niesie to za sobą nie tylko ogromne cierpienie tysięcy ludzi, ale także ogromne koszty. Nic więc dziwnego, że sprawą zajął się europejski ustawodawca. 21 lutego Komisja IMCO poparła wniosek Komisji Europejskiej w tym zakresie.

Naszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników dróg, zwłaszcza tych niechronionych. Rozporządzenie dotyczy bezpośrednio kwestii życia i śmierci. Skoncentrowaliśmy wszystkie nasze wysiłki na ratowaniu życia i łagodzeniu urazów. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów, ciężarówek i autobusów uratuje ludzkie życia. Jestem bardzo dumna z Parlamentu Europejskiego, że pomimo wszystkich różnic, członkowie poparli tę ambitną propozycję

powiedziała Róża Thun, która w IMCO jest posłem sprawozdawcą w tym temacie. 

Zgodnie z oceną skutków tej regulacji, wprowadzenie jako obowiązkowych w każdym pojeździe, skutecznych i jednocześnie niedrogich, środków bezpieczeństwa, które są już dostępne na rynku zwiększy bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i niechronionych uczestników ruchu drogowego takich,  jak rowerzysta lub pieszy, a także przyniesie szereg innych korzyści. Zaproponowane środki bezpieczeństwa będą także stymulować europejskie badania, rozwój i innowacje, przyczyniając się do generowania wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i inwestycji. Zmniejszą także m.in. zatłoczenie dróg i emisji CO2.

Rozwiązania z pojazdów premium w każdym samochodzie

Wygląda na to że wkrótce każdy nowy samochód będzie posiadać systemy znane już z pojazdów z wyższej półki, na przykład: inteligentnego asystenta prędkości, systemy wykrywające zmęczenie i rozproszenie kierowcy, asystenta utrzymywania pasa ruchu, system monitorowania ciśnienia w oponach, zaawansowany układ awaryjnego hamowania, czarną skrzynkę (ang. event data recorder), która pomogłaby odtworzyć okoliczności wypadku. Lista elementów bezpieczeństwa wynika z systematycznych badań nad wypadkami drogowymi.

Cieszymy się z zeszłotygodniowego głosowania. Pokazuje ono silne zaangażowanie Parlamentu Europejskiego w poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach. Środowisko motoryzacyjne liczy, że uda się zakończyć proces legislacyjny przed majowymi wyborami, tak by rozporządzenie weszło w życie najszybciej jak to możliwe

mówi Alfred Franke, Prezes SDCM.

Kolejne kroki:

Propozycja IMCO będzie przedmiotem obrad sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego z początkiem marca, po czym rozpocznie się trialog.

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – CEVA Logistics

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – CEVA Logistics. Dziękujemy za zaufanie! CEVA Logistics, światowy lider logistyki 3PL, dostarcza rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw, łącząc ludzi, produkty i dostawców na całym świecie. Z siedzibą główną w Marsylii, Francja, CEVA

Nowy Członek SDCM – Algo Group

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – Algo Group. Dziękujemy za zaufanie! Algo Group to lider w projektowaniu i rozwoju regulatorów szyb i klamek do samochodów osobowych, a także pojazdów użytkowych i ciężarowych, mający ponad 60-letnie doświadczenie w sektorze

Innowacje w Motoryzacji- Perspektywa Europejska i Polska

Branża motoryzacyjna jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wciąż ewoluuje dzięki nowym technologiom. Wydarzenia takie jak konkurs Drive to Innovate w Warszawie oraz CLEPA Innovation Awards w Brukseli doskonale pokazują, jak innowacje w duchu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji przekształcają przemysł motoryzacyjny, kształtując jego