Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Podsumowanie wyników w branży motoryzacyjnej 2020

Koniec roku to dla wszystkich firm czas na podliczanie, czy zmierzają one w dobrym kierunku, czy mają co świętować, czy wręcz przeciwnie? W tym roku pandemia pokrzyżowała plany i założenia większości branż, w tym motoryzacyjnej. Jak bardzo? O tym już za kilka dni można będzie usłyszeć podczas XV Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego organizowanego w formie online, w dniach 17 i 18 listopada, przez SDCM.

Pod kreską czy nad kreską?

Koronawirus to zagrożenie przede wszystkim dla naszego zdrowia. Jednak z uwagi na ograniczenia i sytuację wywołaną pandemią cierpi także ogólnoświatowa gospodarka. Zanim jeszcze w Polsce odnotowano pierwszy przypadek zarażenia wirusem SARS-CoV-2, firmy z branży motoryzacyjnej, a więc silnie zglobalizowanej, narzekały już na zauważalne problemy z dostawami, przestojami i zamykanie fabryk. Niestety więc skończyła się obserwowana od kilkunastu lat motoryzacyjna passa. Ciągle nie wiadomo, jak zakończymy ten rok. Po bardzo udanym początku roku nastąpił lockdown, który poważnie odbił się na kondycji branży, jednak czerwiec, okres wakacyjny i wrzesień pozwalały na cichą nadzieję, że może nie będzie tak źle. Po czym przyszła druga fala pandemii. Jaka jest więc sytuacja w branży?

– To co obserwujemy obecnie w motoryzacji czy ogólnie w gospodarce i na całym świecie, nie napawa szczególnym optymizmem. Ciężko nawet przygotować dane, które za chwilę nie straciłyby na aktualności. Zachęcam jednak Państwa do udziału w XV Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Przedstawimy tam dane dotyczące producentów, dystrybutorów i warsztatów i to na przestrzeni całego tego roku. Uczestnicy Kongresu będą mogli poznać także szerszą perspektywę. Jedną z planowanych sesji poprowadzi Sekretarz Generalna CLEPA – pani Sigrid de Vries, która na podstawie danych z całej Europy zobrazuje nam sytuację europejskiego przemysłu –

mówi Alfred Franke, Prezes SDCM

Pandemia to niejedyne wyzwanie przed nami

Niewątpliwie tematem, który zdominował cały 2020 rok jest koronawirus. Nie oznacza to jednak, że pozostałe wyzwania, z którymi branża mierzyła się wcześniej czy które czekają w przyszłości motoryzację, zniknęły. Przykładem tematu, który dotyka rynek motoryzacyjny jest dostęp do danych. Jego brak skazuje rynek wtórny na utratę konkurencyjności. Nic więc dziwnego, że organizacje takie jak FIGIEFA, we współpracy ze stowarzyszeniami krajowymi jak SDCM, zabiega by dostęp ten i swobodna konkurencja zostały zachowane. Mówiąc o konkurencji nie sposób nie wspomnieć o wygasającym w 2023 roku rozporządzeniu o włączeniach blokowych w motoryzacji – MV BER/GVO. Już obecnie trwają konsultacje nad ich przyszłym brzmieniem. Więcej informacji na ten temat podczas Kongresu przekaże Sylvia Gotzen, Sekretarz Generalna FIGIEFA. Przypomnijmy, że wprowadzenie GVO zwiększyło szanse podmiotów działających w niezależnym sektorze motoryzacyjnym – zarówno dostawców, dystrybutorów, jak i warsztatów w konkurencji z autoryzowanymi stacjami obsługi. Przykładowo umożliwiło to niezależnym warsztatom naprawę pojazdów na gwarancji, której kierowca nie traci tylko z uwagi właśnie na przeprowadzenie naprawy poza ASO.

Co z kolei stanowi wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego?

Oczywiście nowa polityka klimatyczna, która jest niezwykle ambitna i może stanowić zagrożenie dla firm obecnie skupionych na produkcji części do pojazdów z napędem konwencjonalnym, postępująca cyfryzacja i automatyzacja oraz wiele innych. O tym, podczas specjalnej sesji, będzie mówiła przedstawicielka DG GROW Komisji Europejskiej. Podczas Kongresu omówione zostaną problemy z naszego krajowego podwórka, jak na przykład zmiany w SKP, nowe obowiązki nakładane na firmy, powracające co jakiś czas postulaty zmiany w akcyzie na używane pojazdy sprowadzane zza granicy i tak dalej.

– XV edycja Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego będzie inna niż wszystkie dotąd. Forma online wymusiła wiele zmian w naszym wydarzeniu. Niezmienny będzie szeroki zakres poruszanych tematów i to zarówno podczas pierwszego jak i drugiego dnia Kongresu. Wierzę, że każda osoba związana z motoryzacją znajdzie podczas Kongresu coś dla siebie  

– zauważa Tomasz Bęben, Dyrektor ds. Prawnych i Przemysłu SDCM

Osoby, które jeszcze nie dokonały zgłoszenia mogą to zrobić wysyłając email na adres: monika.cholewinska@sdcm.pl
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem