Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym podpisanym przez prezydenta Donalda Trumpa, od 3 kwietnia 2025 roku Stany Zjednoczone wprowadzą 25-procentowe cło na wszystkie pojazdy produkowane poza granicami USA. Decyzja ta – jak podkreśla Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) – może mieć istotne konsekwencje również dla polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych, ściśle powiązanych z globalnym łańcuchem dostaw.
Choć rozporządzenie obejmuje bezpośrednio pojazdy, skutki ceł dotkną również sektor części motoryzacyjnych – zwłaszcza w przypadku komponentów produkowanych w Europie i montowanych w pojazdach poza USA, które następnie trafiają na rynek amerykański.
Nowe regulacje uderzą nie tylko w producentów samochodów, ale także w europejskich dostawców, w tym z Polski, których części i podzespoły często trafiają do pojazdów montowanych poza USA, a następnie eksportowanych na ten rynek. CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) ostrzega, że narastające konflikty handlowe mogą poważnie zaszkodzić konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej.
– „Decyzja administracji amerykańskiej to niepokojący sygnał dla branży motoryzacyjnej, która w Europie – w tym w Polsce – jest mocno zintegrowana z globalnym rynkiem. Obawiamy się, że może to wpłynąć na zmniejszenie zamówień oraz zachwiać stabilnością eksportu” – mówi Tomasz Bęben, Prezes SDCM.
Nils Poel, Head of Market Affairs w CLEPA, dodaje:
– „Relacje handlowe i inwestycyjne między UE a USA są głęboko współzależne. Handel z USA odpowiada za jedną czwartą całej nadwyżki handlowej UE, a europejskie firmy stanowią jedną trzecią wszystkich zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Stanach Zjednoczonych. W czasie, gdy Chiny stanowią poważne wyzwanie konkurencyjne, cła mogą poważnie zakłócić transatlantyckie łańcuchy dostaw, podważając stabilność gospodarczą po obu stronach oceanu.”
CLEPA zwraca uwagę, że europejscy dostawcy zainwestowali w ostatniej dekadzie blisko 10 miliardów euro w zakłady produkcyjne w Meksyku – jednym z głównych źródeł pojazdów dla USA. Cła na produkty z tego kraju mogą również pośrednio przełożyć się na firmy z Europy, prowadząc do strat miejsc pracy i ograniczenia inwestycji.
– „Polska motoryzacja jest silna dzięki swojej konkurencyjności i jakości. Musimy jednak reagować na zmieniające się otoczenie geopolityczne i gospodarcze, a tego rodzaju decyzje pokazują, jak ważne jest przewidywanie ryzyk i dywersyfikacja rynków zbytu” – dodaje Tomasz Bęben.
Patrząc z niepokojem na kolejne rewelacje płynące zza oceanu branża apeluje o powściągliwość licząc na międzynarodowy dialog. Pamiętajmy, że działania protekcjonistyczne prowadzą do napięć handlowych, wzrostu cen pojazdów i części oraz destabilizacji rynków. Konsekwencje tych działań odczują niestety wszyscy.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).