Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Nowe cła w USA zagrożeniem dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym podpisanym przez prezydenta Donalda Trumpa, od 3 kwietnia 2025 roku Stany Zjednoczone wprowadzą 25-procentowe cło na wszystkie pojazdy produkowane poza granicami USA. Decyzja ta – jak podkreśla Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) – może mieć istotne konsekwencje również dla polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych, ściśle powiązanych z globalnym łańcuchem dostaw.​

Choć rozporządzenie obejmuje bezpośrednio pojazdy, skutki ceł dotkną również sektor części motoryzacyjnych – zwłaszcza w przypadku komponentów produkowanych w Europie i montowanych w pojazdach poza USA, które następnie trafiają na rynek amerykański.​

Nowe regulacje uderzą nie tylko w producentów samochodów, ale także w europejskich dostawców, w tym z Polski, których części i podzespoły często trafiają do pojazdów montowanych poza USA, a następnie eksportowanych na ten rynek. CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) ostrzega, że narastające konflikty handlowe mogą poważnie zaszkodzić konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej.​

„Decyzja administracji amerykańskiej to niepokojący sygnał dla branży motoryzacyjnej, która w Europie – w tym w Polsce – jest mocno zintegrowana z globalnym rynkiem. Obawiamy się, że może to wpłynąć na zmniejszenie zamówień oraz zachwiać stabilnością eksportu” – mówi Tomasz Bęben, Prezes SDCM.​

Nils Poel, Head of Market Affairs w CLEPA, dodaje:

„Relacje handlowe i inwestycyjne między UE a USA są głęboko współzależne. Handel z USA odpowiada za jedną czwartą całej nadwyżki handlowej UE, a europejskie firmy stanowią jedną trzecią wszystkich zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Stanach Zjednoczonych. W czasie, gdy Chiny stanowią poważne wyzwanie konkurencyjne, cła mogą poważnie zakłócić transatlantyckie łańcuchy dostaw, podważając stabilność gospodarczą po obu stronach oceanu.”

CLEPA zwraca uwagę, że europejscy dostawcy zainwestowali w ostatniej dekadzie blisko 10 miliardów euro w zakłady produkcyjne w Meksyku – jednym z głównych źródeł pojazdów dla USA. Cła na produkty z tego kraju mogą również pośrednio przełożyć się na firmy z Europy, prowadząc do strat miejsc pracy i ograniczenia inwestycji.​

„Polska motoryzacja jest silna dzięki swojej konkurencyjności i jakości. Musimy jednak reagować na zmieniające się otoczenie geopolityczne i gospodarcze, a tego rodzaju decyzje pokazują, jak ważne jest przewidywanie ryzyk i dywersyfikacja rynków zbytu” – dodaje Tomasz Bęben.​

Patrząc z niepokojem na kolejne rewelacje płynące zza oceanu branża apeluje o powściągliwość licząc na międzynarodowy dialog. Pamiętajmy, że działania protekcjonistyczne prowadzą do napięć handlowych, wzrostu cen pojazdów i części oraz destabilizacji rynków. Konsekwencje tych działań odczują niestety wszyscy.​


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Europa pod ostrzałem: Czy branża motoryzacyjna przetrwa wojnę handlową z USA?

Prezydent Donald Trump mówi o ekonomicznej niezależności, twierdząc, że Stany Zjednoczone nie mogą dłużej kontynuować polityki jednostronnej kapitulacji gospodarczej. Pytanie kiedy światowa gospodarka skapituluje w świetle niepewności i braku stabilnej polityki celnej dość niefrasobliwie realizowanej przez administrację amerykańską. Łańcuchy dostaw

Motoryzacja na zakręcie wymagań unijnych i konkurencji chińskiej

Branża motoryzacyjna w Polsce wielu osobom może kojarzyć się z czasami PRL i marką FSO. Choć obecnie własnej marki samochodów osobowych nie posiadamy, nasza rola na światowym rynku motoryzacyjnym jest znacznie większa. Warto posłuchać tego co ma nam do przekazania