Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Niewystarczająca infrastruktura zagrozi transformacji motoryzacji

Producenci części motoryzacyjnych inwestują w nowe rozwiązania na rzecz mobilności neutralnej dla klimatu, ale obawiają się, że inwestycjom tym nie będzie towarzyszyć równy wysiłek publiczny mający zapewnić pełne wdrożenie odpowiedniej infrastruktury we właściwym czasie.
Niemal wszyscy producenci części z branży motoryzacyjnej (98%) obawiają się, że ich wysiłki i inwestycje w mobilność neutralną dla klimatu zostaną zniweczone przez niewystarczającą infrastrukturę do ładowania i tankowania. Dane te pochodzą z 13. edycji CLEPA Pulse Check, badania przeprowadzonego na zlecenie CLEPA przez firmę McKinsey w lutym 2023 r.
Według badania firmy McKinsey szybkie rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych (EV) będzie wymagało infrastruktury publicznej obejmującej co najmniej 3,4 miliona punktów ładowania do 2030 r. By osiągnąć ten cel obecne wdrażanie sieci ładowania musi przyspieszyć w UE czterokrotnie, aby sprostać potrzebom przyszłych pojazdów.
Zapewnienie wystarczającej liczby publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania pojazdów napędzanych wodorem jest niezbędnym warunkiem umożliwiającym przekształcenie obecnych wysiłków przemysłu w udaną transformację dla Europy i naszego klimatu. Musimy sprawdzić na ile państwa członkowskie są w stanie tym ambicjom sprostać – komentuje sekretarz generalny CLEPA, Benjamin Krieger.
Według badania, w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku, kiedy to nastroje w branży spadły do rekordowo niskiego poziomu z powodu rosnących kosztów energii i materiałów, nastąpiła znacząca poprawa ogólnych perspektyw producentów części. W lutym 35% ankietowanych dostawców zaprognozowało pozytywną perspektywę, podczas gdy kolejne 35% wypowiedziało się  negatywnie co do dalszych perspektyw. Stanowi to wyraźny kontrast z wrześniem, kiedy to aż 70% dostawców nie przewidywało pozytywnych wyników.
Mimo że 64% producentów części spodziewa się wzrostu przychodów w 2023 r., oczekiwania dotyczące zysków pozostają ponure. Presja kosztowa i ograniczone wolumeny spowodowane ciągłym niedoborem półprzewodników nadal odbijają się na rentowności sektora. Znaczna liczba dostawców części odczuwa silną presję marżową, a 67% respondentów wskazuje, że ich poziom rentowności operacyjnej znajduje się poniżej 5%. W rzeczywistości, jak wskazuje najnowszy CLEPA Pulse Check, mniej więcej jeden na czterech dostawców odnotowuje straty.
Długoterminowe możliwości inwestycyjne sektora znajdują się pod rosnącą presją, a 37% producentów części ogranicza inwestycje. Firmy robią wszystko, aby utrzymać budżety na badania i rozwój. Branża zaopatrzenia motoryzacyjnego czyni postępy w kierunku mobilności neutralnej dla klimatu. Wymaga ona jednak wsparcia publicznego i inwestycji, aby zapewnić jej niezbędne warunki sprzyjające. Bez tego wysiłki przemysłu mogą zostać zniweczone, a to z kolei może zagrozić transformacji zielonej mobilności.
– Obecna sytuacja rynkowa jeszcze bardziej niż kiedykolwiek zmusza firmy do wytężonych prac badawczo-rozwojowych, dywersyfikacji produkcji i nowych inwestycji. Jednocześnie  firmy  wyrażają dużą niepewność co do wpływu decyzji politycznych na ich funkcjonowanie nawet w dużo krótszej perspektywie niż po osławionym w branży 2035 roku. Powodzenie transformacji i przeprowadzenie jej z jak najmniejszym negatywnym wpływem na społeczeństwo i gospodarkę zależy także, a wręcz w dużej mierze, na działaniu władz publicznych – europejskich oraz krajowych – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, członek Zarządu CLEPA.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem