Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Motoryzacyjna prognoza długoterminowa

Megatrendy to zjawiska wywołujące zmiany o skali globalnej. Motoryzacja jak mało która branża, podlegać będzie dynamicznym przeobrażeniom, które wpływać będą na wszystkich graczy na rynku – od potentatów po najmniejsze firmy. O megatrendach, czyli o tym czego się spodziewać i na co przygotować, rozmawiać będą eksperci na XVII Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego.
Trafne zidentyfikowanie megatrendów, dokonanie analizy ich wpływu na środowisko gospodarcze i odpowiednio wczesne przegotowanie się do nadchodzących zmian są kluczowym elementem planowania rozwoju. Brak aktywności może doprowadzić do utraty przewagi konkurencyjnej, a w konsekwencji nawet do wypadnięcia z rynku, czego spektakularnych przykładów w gospodarczej historii świata mamy bez liku.
Tempo zmian, jakie zachodzą w motoryzacji gwałtownie przyspieszyło, między innymi za sprawą pandemii COVID-19. Wśród megatrendów wymienić należy digitalizację, upowszechnianie się elektromobilności i mobilności niskoemisyjnej, wymagania związane z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju.
Dane potrzebne jak woda
Cyfryzacja zmienia branżę na wszystkich polach i poziomach – od producentów po warsztaty, a kluczowym zasobem, od którego będzie zależeć rynkowa pozycja przedsiębiorstw, stają się szeroko pojęte dane. Mowa tu o danych związanych z produktem i produkcją, ale także dotyczącymi diagnostyki i telematyki, a co za tym idzie również klientów i rynku. Zapewnienie równego dostępu do danych wszystkim graczom to kwestia fundamentalna dla utrzymania uczciwej konkurencji i wolnego rynku i warunek nieskrępowanej działalności zarówno dla producentów części, jak i dystrybutorów, warsztatów, a także firm udostępniających dane.
Wypracowanie sprawiedliwych zasad dostępu do danych jest nie tyle pilną potrzebą, co wręcz nieodzownym warunkiem działania niezależnego sektora motoryzacyjnego, w tym segmentu usług serwisowych. Będziemy o tym mówić podczas sesji poświęconej projektowi unijnego rozporządzenia Data Act, który w założeniu ma ułatwić przepływ danych i stworzyć w UE ich jednolity rynek. Przedstawimy propozycję poprawek złożonych przez Sojusz na Rzecz Swobody Napraw Samochodów AFCAR, do którego należy SDCM – wyjaśnia Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Zdążyć ze zmianami
Kolejnym megatrendem jest rozwój elektromobilności. Upowszechnienie się samochodów elektrycznych, przewidziane w realizacji pakietu klimatycznego Fit for 55 wymusi duże zmiany w branży, zarówno na rynku części, jak i usług serwisowych. Szacuje się, że zapotrzebowanie samochodów elektrycznych na części zamienne jest mniejsze o 30% niż w przypadku samochodów z napędem spalinowym. Wpłynie to na obroty przedsiębiorstw na rynku wtórnym. – Z drugiej strony elektromobilność to zupełnie inne rozwiązania techniczne, wymagające od uczestników rynku zdobycia nowych kompetencji. Kto się zagapi, może nie zdążyć wsiąść do elektromobilnego pociągu, a to już prosta droga do utraty rynkowej pozycji – tłumaczy Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl
Nowym zjawiskiem, które w niedalekiej przyszłości wpłynie na wszystkie firmy z motoryzacyjnego łańcucha wartości jest polityka zrównoważonego rozwoju, skupiająca się na zagadnieniach ekologicznych, odpowiedzialności społecznej i ładzie korporacyjnym. Obejmuje ona kalkulowanie tzw. śladu węglowego, do czego duże firmy będą zobligowane regulacjami, natomiast te mniejsze, które dostarczają swoje produkty i usługi większym partnerom – wymaganiami swoich odbiorców. W kontekście działań na rzecz ograniczania śladu węglowego rośnie rola rynku na przykład regeneracji części, którego rozwój przyczynia się do ograniczenia zużycia surowców i energii oraz budowania gospodarki w cyklu zamkniętym.
Zmiana modelu
Zaobserwować można również zmiany w modelach biznesowych. Od lat widać postępującą konsolidację wśród największych graczy i wszystko wskazuje, że ten trend będzie kontynuowany. Z kolei rozwój technologiczny przyczynia się do powstawania nowych specjalizacji i gałęzi branży motoryzacyjnej, takich jak tworzenie oprogramowania, analiza danych czy choćby e-commerce. W niedalekiej przyszłości spodziewać się będzie można spadku popytu na nowe samochody osobowe, co z jednej strony będzie stawiać nowe wyzwania, a z drugiej wpłynie na wydłużenie eksploatacji już używanych pojazdów, co kreować będzie nowe możliwości na rynku wtórnym.
W rozmowie na temat megatrendów oczywiście poruszony zostanie temat pandemii COVID 19 i wojny w Ukrainie oraz ich wpływu na rynek motoryzacyjny. Ich efekty, takie jak zerwane łańcuchy dostaw, rosnące koszty energii oraz kryzys gospodarczy, który zagląda w oczy światowej gospodarce, kształtuje warunki w jakich przyszło obecnie działać całej branży. Obecna sytuacja geopolityczna, szalejące ceny gazu i energii elektrycznej stawiają pod znakiem zapytania całą ideę elektromobilności jako jedynej drogi do osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie.
Postulaty formułowane przez branżę, dotyczące włączenia do działań na rzecz klimatu również innych technologii, np. zrównoważonych paliw, stają się bardziej aktualne, ponieważ założenia polityki klimatycznej kształtowane były w zupełnie innych realiach. Z kolei pandemia wpłynęła na dynamiczny rozwój rynku internetowego, co zmusza firmy od dawna obecne na rynku do modyfikowania swoich modeli biznesowych. Jak widać zapowiada się niezwykle ciekawa dyskusja, w której uczestnicy przedstawią ciekawe, a niekiedy również zaskakujące opinie – podsumowuje Tomasz Bęben.
1.png
XVII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, organizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych odbędzie się w dniach 12-13 października 2022 roku w warszawskim hotelu Sound Garden.
Więcej informacji na oraz formularz rejestracji na wydarzenie znajduje się pod adresem: https://kongres.sdcm.pl/

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem