Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Motoryzacja – twarde zderzenie z Brexitem

Brexitu jeszcze nie ma, a już asekuracyjne (choć zrozumiałe) zachowania firm odczuwa cała europejska gospodarka. Nakładając się na spowolnienie gospodarcze i wojny handlowe, które po części je wywołują, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może mieć katastrofalne skutki zwłaszcza, że widmo „twardego” Brexitu jest większe niż kiedykolwiek.

Gospodarka traci – tylko to jest w tym momencie pewne

Odkąd Brytyjczycy zagłosowali za wyjściem z Unii Europejskiej strony dążą do ustalenia zasad Brexitu. Od ponad dwóch lat to się nie udało i wątpliwe jest by było możliwe w ciągu pozostałych dwóch miesięcy. Sytuacji nie poprawia wybór premiera Wielkiej Brytanii – kontrowersyjnego Borisa Johnsona, chcącego renegocjować porozumienie wypracowane z trudem przez swoją poprzedniczkę, które dla Unii nie podlega dalszym negocjacjom.

Wielka Brytania, z której wycofują się kolejni inwestorzy, traci kilkaset milionów funtów tygodniowo. Widmo Brexitu coraz bardziej wpływa także na nastroje w europejskiej gospodarce.

Jedną z najbardziej dotkniętych tym procesem branż jest motoryzacja będąca jednym z głównych filarów brytyjskiej gospodarki. W zeszłym roku na Wyspach wyprodukowano 1,6 mln samochodów, co dało temu krajowi czternaste miejsce w zestawieniu największych producentów aut na świecie. Co istotne, niemal 80 procent części do brytyjskich aut sprowadzanych jest z innych krajów UE, w tym z Polski, która stanowi zagłębie producentów części i jest dziesiątym największym eksporterem komponentów do motoryzacji na świecie. W 2017 r. na Wyspy sprowadzono części i komponenty motoryzacyjne warte łącznie ok. 46 mld euro.
Europejski łańcuch dostaw w motoryzacji jest ściśle zintegrowany, a twardy Brexit zagroziłby funkcjonowaniu fabryk motoryzacyjnych na Wyspach, oczywiście ze szkodą dla współpracujących z nimi firm na kontynencie. Już teraz obawy i brak zaufania producentów spowodowały, że Honda zapowiedziała zamknięcie swojej fabryki w Wielkiej Brytanii, podobnie jak Ford. Drastycznie ograniczane są nowe inwestycje, a także zapowiada się zwolnienia.

Jeżeli dojdzie do twardego Brexitu, a jest to obecnie wysoce prawdopodobne, to odbije się to niekorzystnie na całym europejskim przemyśle motoryzacyjnym i nie jest żadnym pocieszeniem, że bardziej jednak odczują go Brytyjczycy, którzy stracą dostęp do jednolitego rynku. Umowa dałaby pewność – Wielka Brytania wychodzi, ale na ustalonych wspólnie warunkach i wszyscy mieliby możliwość skorzystania z okresu przejściowego, by jak najlepiej przygotować się do zmian. Na ten moment, dzień 31 października oznacza podporządkowanie się  przepisom WTO w relacji Wielka Brytania – Unia Europejska, związane z tym cła, obciążenia administracyjne, opóźnienia na granicach etc. Może to zrujnować precyzyjnie wyliczone procesy produkcyjne, co w rezultacie doprowadzi do zatorów i spadku produkcji oraz związanych z tym dalszych kłopotów.

mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Opóźnienia na granicach spowodowane brakiem porozumienia i wpływające na dostawy „just in time” według danych brytyjskiego motoryzacyjnego stowarzyszenia SMMT będą samą motoryzację kosztowały 70 milionów funtów dziennie.

Zegar tyka

Mając świadomość katastrofalnych skutków twardego Brexitu, i to nie tylko w motoryzacji, zarówno Unia jak i Wielka Brytania powinny dołożyć wszelkich starań by wypracować porozumienie, które bez szkód dla gospodarki całej Europy podtrzyma swobodny przepływ towarów i siły roboczej. Brak umowy powinien być traktowany jako opcja niedopuszczalna.

Twardy Brexit dodatkowo negatywnie wpłynie na hamującą gospodarkę Niemiec, najważniejszego partnera eksportowego Polski i finalnie uderzy nie tylko w polską motoryzację, ale także całą naszą gospodarkę. Dlatego tak ważne jest wypracowanie do 31 października porozumienia lub choćby przełożenie daty wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

dodaje A. Franke

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem