Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Motoryzacja przyszłości – wyzwanie dla branży i nowej Komisji Europejskiej

Sektor motoryzacyjny staje obecnie przed jednymi z największych wyzwań w swojej historii. Transformacja ekologiczna, rozwój technologii oraz globalna konkurencja wymagają od branży, ale także od rządzących w Brukseli, szybkich i zdecydowanych działań. Nowy skład Komisji Europejskiej na lata 2024–2029, kierowany przez Ursulę von der Leyen, z pewnością będzie mieć wpływ na kształt przyszłej mobilności w Europie.

Ambitne cele klimatyczne – od słów do czynów

Ursula von der Leyen, ponownie wybrana na stanowisko Przewodniczącej Komisji Europejskiej, jasno określiła swoje priorytety. Jej wizja obejmuje ambitne cele klimatyczne, których realizacja będzie kluczowa dla przyszłości sektora motoryzacyjnego. Do 2035 roku wszystkie samochody w Europie mają być neutralne klimatycznie, a emisja gazów cieplarnianych powinna zostać zredukowana o 90% do 2040 roku. Jednym z głównych narzędzi, które mają pomóc w osiągnięciu tych celów, jest Clean Industrial Deal – Zielony Pakt Przemysłowy, który zakłada m.in. obniżenie kosztów energii oraz większą dostępność energii odnawialnej. To kluczowe, ponieważ rozwój motoryzacji elektrycznej wymaga ogromnych inwestycji w infrastrukturę ładowania oraz dostępu do zielonej energii, aby faktycznie zrealizować cele neutralności klimatycznej.

Neutralność technologiczna – różnorodność rozwiązań

Branża od kilku lat podkreśla, że w osiągnięciu tych założeń pomoże neutralność technologiczna. Oznacza ona, że Europa nie powinna stawiać wyłącznie na jedną technologię, jak elektryfikacja, ale otworzyć się na inne, równie obiecujące rozwiązania. Wśród nich wymienia się paliwa syntetyczne (e-fuels), technologie wodorowe i inne, które mogą odegrać istotną rolę w przyszłości transportu. Dzięki temu Europa zyskałaby większą elastyczność, a przemysł motoryzacyjny mógłby się rozwijać w wielu kierunkach jednocześnie. Kluczowe będzie jednak stworzenie odpowiednich warunków – zarówno regulacyjnych, jak i infrastrukturalnych – które umożliwią rozwój tych technologii na szeroką skalę.

Inwestycje w przyszłość – jak finansować transformację?

Zmiany te wymagają ogromnych nakładów finansowych. Obecnie branża motoryzacyjna inwestuje miliardy euro rocznie w rozwój e-mobilności i modernizację zakładów produkcyjnych. Jednak malejące marże i rosnące koszty stawiają te inwestycje pod znakiem zapytania. Komisja Europejska będzie musiała uprościć dostęp do funduszy oraz zwiększyć wsparcie publiczne dla zielonych technologii. Ważnym wyzwaniem będzie także koordynacja działań między państwami członkowskimi, aby zapewnić równe warunki rozwoju w całej Europie.

Kluczowe postacie – kto będzie napędzał zmiany?

Jedną z kluczowych ról w nadchodzących latach odegra Henna Virkkunen z Finlandii, odpowiedzialna za suwerenność technologiczną i bezpieczeństwo cyfrowe. Jej zadaniem będzie m.in. zapewnienie stabilnych dostaw surowców i rozbudowa infrastruktury energetycznej – kluczowych elementów, które wspomogą rozwój zrównoważonej mobilności. Z kolei Teresa Ribera, doświadczona liderka z Hiszpanii, która obejmie stanowisko odpowiedzialne za transformację ekologiczną, będzie musiała skupić się na realizacji ambitnych celów klimatycznych, w tym neutralności emisyjnej pojazdów do 2035 roku.

W którą stronę zmierza motoryzacja?

Nowa Komisja Europejska jasno określiła swoje priorytety. Motoryzacja w Europie będzie musiała dostosować się do nowych, surowszych regulacji klimatycznych, a jednocześnie przyspieszyć rozwój innowacyjnych technologii. Kluczowym wyzwaniem będzie jednak równoważenie interesów przemysłu i środowiska oraz zapewnienie, że zielona transformacja przyniesie korzyści zarówno firmom, jak i obywatelom. Niezbędne będą szybkie działania, ścisła współpraca i odpowiednie inwestycje, aby Europa mogła pozostać liderem w walce ze zmianami klimatycznymi oraz konkurencyjnym rynkiem motoryzacyjnym na świecie. Obecnie Europa traci swoją pozycję na rzecz Chin i USA, co dobitnie pokazuje ostatni raport premiera Włoch, Mario Draghiego. Raport ten, opublikowany w 2024 roku, wskazuje, że Chiny i USA znacznie wyprzedzają Europę na przykład pod względem inwestycji w innowacyjne technologie i infrastrukturę zielonej energii.
– Czekamy na Clean Industrial Deal, czyli Zielony Pakt Przemysłowy. Wcześniejszy Green Deal powinien być uzupełniony narzędziami, które umożliwią realizację ambitnych celów klimatycznych, poprawią konkurencyjność europejskiej motoryzacji, obniżą koszty energii i tak dalej. Te elementy mogą sprawić, że ta transformacja zakończy się sukcesem. Przemysł już teraz mocno inwestuje w innowacje, ale potrzebuje wsparcia i stabilnych warunków do dalszego rozwoju – podsumowuje Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem