Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Motoryzacja na wirażu – Europa potrzebuje wsparcia, neutralności technologicznej i dostępu do danych

26 marca br. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyło się wydarzenie „Securing the Competitiveness of the EU Automotive Industry – Technological Neutrality and Data Access in the Driver’s Seat”, współorganizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), SME Europe oraz SME Connect. Wydarzenie odbyło się pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie UE.

Gospodarzami wydarzenia byli europosłowie Elżbieta Łukacijewska i Kosma Złotowski.

Elżbieta Łukacijewska, Europejska Partia Ludowa, otworzyła dyskusję podkreślając, że: „Plan działania Komisji Europejskiej na rzecz przemysłu motoryzacyjnego jest krokiem we właściwym kierunku, ale musimy zapewnić, że żadna część ekosystemu nie pozostanie w tyle. Uczciwy dostęp do danych z pojazdów, odpowiednie przepisy w zakresie homologacji typu i silne wsparcie dla regeneracji są niezbędne dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Niezależni usługodawcy potrzebują pewności prawnej, a warsztaty muszą mieć dostęp do potrzebnych im informacji technicznych. Regeneracja powinna być wspierana w celu wzmocnienia lokalnego przemysłu i tworzenia miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników. Pracując razem, możemy znaleźć rozwiązania, które przyniosą korzyści wszystkim”.

Jak wskazano w przemówieniu Kosmy Złotowskiego, Grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, Parlamentu Europejskiego (nagranie wideo): „Przyszłość przemysłu motoryzacyjnego w Europie jest zagrożona, a w planie Komisji Europejskiej brakuje radykalnych działań niezbędnych do odwrócenia szkód wyrządzonych przez poprzednie decyzje. Musimy przyznać, że nacisk na elektryfikację, bez względu na koszty, jest głównym czynnikiem tego kryzysu. Europejski przemysł motoryzacyjny nie może być ograniczany przez ideologiczne cele; wszystkie technologie zmniejszające emisje muszą być traktowane poważnie, aby pozostać konkurencyjnymi. Transformacja tego sektora nie może ignorować wyzwań stojących przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami, których przetrwanie ma kluczowe znaczenie dla całego ekosystemu”.

Tomasz Bęben, Prezes SDCM, w swoim keynote podkreślił: „Bez odpowiednich przepisów dotyczących dostępu do danych i poszanowania dla neutralności technologicznej, ryzykujemy zahamowanie inwestycji, utratę miejsc pracy i osłabienie konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Europejski sektor motoryzacyjny ma wiele do zaoferowania w celu utrzymania mobilności milionów obywateli Europy, ale także by pomóc umieścić Europę wysoko w rankingu konkurencyjnych rynków na całym świecie. Potrzebuje jednak inteligentnego otoczenia regulacyjnego, które będzie sprzyjać innowacyjności i rozwojowi szerokiej gamy usług, zmniejszeniu niepotrzebnych obciążeń regulacyjnych, ale także priorytetowemu traktowaniu Europy jako miejsca inwestycji i rozwoju najnowocześniejszych technologii.”

Do kwestii neutralności technologicznej odniósł się również Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych: „UE musi zbudować szeroki most do zrównoważonej mobilności, a nie wąską ścieżkę. Prawdziwa neutralność technologiczna – obejmująca hybrydy plug-in, wodór i paliwa odnawialne – ma kluczowe znaczenie dla zachowania miejsc pracy i konkurencyjności, dziś i po 2035 roku. Sektor dostawców motoryzacyjnych w Europie stoi w obliczu alarmujących wyzwań, w tym zapowiedzianej likwidacji 54 tys. miejsc pracy tylko w 2024 roku. Choć CLEPA z zadowoleniem przyjmuje opublikowany niedawno plan działania Komisji, wiele kluczowych pytań pozostaje bez odpowiedzi – konieczne są szybkie i konkretne działania, aby zapewnić trwałą i konkurencyjną przyszłość.”

Mark Nicklas, Head of Unit w DG GROW Komisji Europejskiej zaznaczył potrzebę innowacji w przemyśle motoryzacyjnym: “Plan działania Komisji Europejskiej obejmuje środki mające na celu rozwój kluczowych technologii, takich jak pojazdy definiowane programowo, akumulatory nowej generacji i autonomiczna jazda. Jednak bariery regulacyjne nadal utrudniają postęp w kierunku jednolitego rynku pojazdów autonomicznych, a Komisja podejmie działania w celu umożliwienia rzeczywistych testów i wdrożeń w całej Europie. Plan działania jest niezbędny, aby uniknąć pozostawania europejskich producentów w tyle w globalnej konkurencji i zabezpieczyć przyszłość branży.”

Z kolei Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna FIGIEFA, zaznaczyła: „FIGIEFA z zadowoleniem przyjmuje uznanie przez Komisję Europejską potrzeby umożliwienia całemu ekosystemowi motoryzacyjnemu korzystania z danych z pojazdów połączonych. Jednak przedstawione podejście nie oferuje konkretnego rozwiązania. Choć Data Act to krok w dobrą stronę, sam w sobie nie wystarczy. Apelujemy o jak najszybsze przyjęcie istniejącego już projektu legislacyjnego dotyczącego dostępu do danych, funkcji i zasobów pojazdu. Oczekiwanie na ocenę skutków Data Act poważnie ograniczy zdolność niezależnych usługodawców do innowacji i rozwoju cyfrowych usług mobilności. Globalni konkurenci nie będą czekać.”

Marcin Barankiewicz, Sekretarz Generalny EGEA, podkreślił również znaczenie możliwości wykorzystania danych z pojazdów przez niezależnych operatorów, gdyż pozwala im to personalizować rozwiązania, poprawiać doświadczenia klientów i napędzać wzrost gospodarczy.

Wnioski z wydarzenia są jednoznaczne – europejska motoryzacja znalazła się na ostrym zakręcie. By utrzymać konkurencyjność sektora, konieczne jest realne wsparcie – finansowe, regulacyjne oraz technologiczne. Kluczowe znaczenie ma zapewnienie neutralności technologicznej i sprawiedliwego dostępu do danych z pojazdów, które umożliwią dalszy rozwój innowacyjnych, zrównoważonych
i konkurencyjnych usług w Europie.

Magdalena Pytkowska

Public Affairs Project Manager

Powiązane artykuły

Europa pod ostrzałem: Czy branża motoryzacyjna przetrwa wojnę handlową z USA?

Prezydent Donald Trump mówi o ekonomicznej niezależności, twierdząc, że Stany Zjednoczone nie mogą dłużej kontynuować polityki jednostronnej kapitulacji gospodarczej. Pytanie kiedy światowa gospodarka skapituluje w świetle niepewności i braku stabilnej polityki celnej dość niefrasobliwie realizowanej przez administrację amerykańską. Łańcuchy dostaw

Motoryzacja na zakręcie wymagań unijnych i konkurencji chińskiej

Branża motoryzacyjna w Polsce wielu osobom może kojarzyć się z czasami PRL i marką FSO. Choć obecnie własnej marki samochodów osobowych nie posiadamy, nasza rola na światowym rynku motoryzacyjnym jest znacznie większa. Warto posłuchać tego co ma nam do przekazania