Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego 2022 – dawna formuła, nowe problemy

Aż trudno uwierzyć, że od ostatniej edycji „szczytu branży motoryzacyjnej” zorganizowanej w formule bezpośredniego spotkania, miną wkrótce trzy lata. Obecne prognozy pozwalają myśleć, że tegoroczne wydarzenie będzie powrotem do tej formuły. Uczestnicy znów spotkają się w hotelu Sound Garden, by wziąć udział w sesjach tematycznych i debatach. Bogatsi o nowe doświadczenia i mierzący się z nowymi problemami.

Coroczne spotkanie branży nareszcie „na żywo”

Aby wyświetlić treść poprawnie zaakceptuj pliki cookies.
Organizatorzy XVII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego są dobrej myśli, ufając że organizacja wydarzenia w tradycyjnej formie będzie nareszcie możliwa. Coś, co jeszcze kilka lat temu było w zasadzie oczywiste, nagle stało się wyzwaniem, często niemożliwym do podjęcia. Ostatni Kongres „w realu” odbył się w listopadzie 2019 r. – tuż przed ujawnieniem przez media pierwszych informacji na temat epidemii tajemniczej choroby w mieście Wuhan, w środkowych Chinach…
Ostatnia przedpandemiczna edycja Kongresu miała skromniejszy charakter niż ta z roku 2018. Planowano wówczas organizację wydarzenia z większym rozmachem, w interwałach dwuletnich. Plany te podzieliły los wielu innych z tamtego okresu. Choć Kongres zwykle odbywał się w listopadzie lub grudniu, w roku 2022 zdecydowano się na październik po to, by uniknąć ewentualnych restrykcji covidowych, mogących pojawić się wraz z chłodniejszymi dniami późnej jesieni. Kongres odbędzie się w dniach 12-13 października w warszawskim hotelu Sound Garden. Obecna sytuacja pandemiczna, dopuszczająca organizację masowych imprez branżowych takich jak niedawne targi Automechanika we Frankfurcie czy targi IAA w Hanowerze, pozwala myśleć, że i mniejsze spotkania nie zostaną zablokowane przez pandemię. Gdyby jednak tak się stało, organizatorzy są gotowi na przeprowadzenie Kongresu w formule online, tak jak w dwóch poprzednich latach.
– Panelowe dyskusje zamknięte całkowicie w przestrzeni internetowej są dziś możliwe do realizacji, choć jeszcze w 2019 roku z pewnością organizacja Kongresu w takiej formule nie przyszłaby nam do głowy. Nic jednak nie jest w stanie zastąpić bezpośredniego, osobistego kontaktu. Aktywnego udziału w sesjach tematycznych, ale i kuluarowych dyskusji przy kawie. – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) – Jesteśmy przygotowani na każdą opcję, jednak szczerze liczymy na to, że tegoroczna edycja branżowego szczytu odbędzie się, jak dawniej, w formule bezpośredniej. – dodaje Tomasz Bęben.
Aby wyświetlić treść poprawnie zaakceptuj pliki cookies.

Ile się zmieniło od ostatniej wspólnej kawy? Aktualne problemy branży.

Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego z 2019 r. z perspektywy czasu można by ocenić jako wydarzenie niemalże sielankowe i beztroskie. Niektóre ówczesne problemy branży motoryzacyjnej i szerzej – całej gospodarki, które traktowaliśmy bardzo poważnie, dziś moglibyśmy klasyfikować jako te drugiej czy trzeciej kategorii. Poczyniliśmy wówczas wiele podsumowań oraz… prognoz dotyczących rynku, które szybko zostały zweryfikowane przez rzeczywistość.
Nie były one jednak aż tak bardzo abstrakcyjne, patrząc z obecnej perspektywy. Już wtedy producenci i dystrybutorzy części spodziewali się spowolnienia gospodarczego. Szacowano, że kilkuletni czas branżowej prosperity skończy się, a przyczynią się do tego obserwowane na rynku wojny handlowe, słabsze wyniki gospodarcze zachodnich państw Europy czy Brexit i jego konsekwencje. Obawiano się także słusznie o nowe przepisy prawne, wprowadzane na szczeblu unijnym i krajowym, które mogą hamować rozwój firm motoryzacyjnych. Najważniejszymi kwestiami omawianymi podczas sesji tematycznych spotkania był utrudniony dostęp do danych generowanych przez pojazdy, konieczność utrzymania przepisów GVO czy potrzeba reformy systemu badań technicznych pojazdów. Jak wiemy, te kwestie wcale nie straciły na swojej aktualności.
Na szczęście Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego w 2019 r. nie był ostatnim kieliszkiem szampana, wypitym na Titanicu. Obecnie, po wielu problemach związanych z pandemią i wojną w Ukrainie – zerwaniem łańcuchów dostaw, zmniejszeniem dostępności surowców, lawinowym wzrostem cen energii itd., branża znajduje się w dobrej kondycji – przynajmniej w porównaniu do innych gałęzi gospodarki.
– Tegoroczne podsumowanie roku będzie szczególnie ważne, bo żyjemy w ciekawym, ale i pełnym niepokoju czasie. Po wielu miesiącach pandemii, która doprowadziła do przerwania łańcuchów dostaw, branża zaczęła już wychodzić na prostą. Wybuch wojny w Ukrainie sprawił jednak, że pojawiły się kolejne okoliczności, które wpływają na koniunkturę w sektorze motoryzacyjnym – mówi Alfred Franke, Prezes Grupy MotoFocus.pl – Nawet w tak nieprzewidywalnych czasach warto tworzyć rynkowe prognozy, choćby po to, by być przygotowanym na radzenie sobie z aktualnymi, jak i potencjalnymi, nowymi wyzwaniami. Podobnie jak podczas poprzednich kongresowych spotkań, w tej edycji odbędzie się specjalna sesja poświęcona zagrożeniom dla niezależnego rynku motoryzacyjnego. dodaje Alfred Franke.
W programie spotkania znalazły się także debaty i dyskusje na temat takich kwestii jak digitalizacja w branży motoryzacyjnej, polityka klimatyczna Unii Europejskiej czy rozwój elektromobilności.
Przedstawione zostaną również najnowsze dane dotyczące działalności producentów i dystrybutorów części oraz warsztatów samochodowych.
XVII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, organizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych odbędzie się w dniach 12-13 października 2022 roku w warszawskim hotelu Sound Garden.
Więcej informacji na oraz rejestracja na wydarzenie możliwa jest pod adresem: https://kongres.sdcm.pl/

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem