Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Kolejne wzrosty w branży motoryzacyjnej. Firmy spodziewają się większych przychodów

Dystrybutorzy części samochodowych z pewnym optymizmem patrzą na ten rok. Ponad połowa z nich spodziewa się w 2019 r. wzrostu przychodów o ok. 5-10 procent, a co trzeci szacuje, że będzie to jeszcze więcej. Jedną z przyczyn tego trendu jest utrzymująca się od lat ekspansja zagraniczna polskich firm.

Motoryzacja to aktualnie jedna z najbardziej produktywnych gałęzi polskiej gospodarki odpowiedzialna za 8 proc. naszego PKB. Producenci części zatrudniają w Polsce 147 tys. osób, co stanowi ponad 80 proc. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce w 2018 r. wyniosła 89,3 mld zł, czyli o 5,8 proc. więcej niż w roku 2017.
Biorąc pod uwagę m.in. wspomniane wzrosty, większość przedsiębiorców zajmujących się produkcją części miniony rok uznało za udany i dający podstawy do optymizmu. Jak wynika z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i firmy doradczej Frost&Sullivan.
Na kondycję przemysłu zajmującego się produkcją części bardzo dobrze wpływa eksport części i akcesoriów motoryzacyjnych, który zwiększył się w ub. roku do 50 mld zł. Jednocześnie segment ten stanowi 60 proc. całego sektora motoryzacyjnego, plasując Polskę na 10. miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie. Prognozy ekspertów mówią o tym, że sektor automotive pozostanie w kolejnych latach liderem polskiego eksportu.
Powody do zadowolenia mają także dystrybutorzy części. Trudno się temu dziwić ponieważ aż 85 proc. z nich odnotowało w 2018 r. wzrost przychodów,
a co 6 z nich oszacował go na poziomie przekraczającym 20%. Pozytywne nastroje częściowo zbudowane są na trwającym od lat stabilnym wzroście sprzedaży, odnotowywanym przez dystrybutorów zarówno w segmencie osobowym jak i ciężarowym. W 2010 r. wartość sprzedaży wyniosła odpowiednio 6,3 mld zł i 1,5 mld zł, w 2015 było to już 9,2 mld zł i 2,3 mld zł, a w 2018 (wg szacunków SDCM) 12,5 mld zł oraz 3 mld zł.

Po latach bardzo szybkiego wzrostu, dynamika sprzedaży dystrybutorów części motoryzacyjnych jest nadal wysoka i w 2018 r. wyniosła 11 proc. w segmencie osobowym oraz 9 proc. w segmencie ciężarowym. Osiągnięcie tak dużych wzrostów sprzedaży było możliwe dzięki rozwojowi sprzedaży eksportowej

mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Wiele analiz wskazuje, że na przestrzeni kilku lat dynamika w branży motoryzacyjnej powinna być stabilna a nawet rosnąca.  Biorąc pod uwagę potencjał i stały rozwój rynku, niemal wszystkie firmy zajmujące się dystrybucją części spodziewają się w 2019 roku wzrostu przychodów w porównaniu z 2018 r. Ponad połowa przedsiębiorców (55 proc.) szacuje ten wzrost na poziomie 5-10 proc., a co trzeci (35 proc.) na poziomie 10 – 20 proc. Najwięksi optymiści stanowią 5 proc. respondentów i spodziewają się wzrostu przychodów o ponad 20 proc. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiają się także głosy mniej optymistyczne, upatrujące w zawirowaniach polityczno-gospodarczych przyszłych problemów branży.
Rozwój branży napędzany jest m.in. przez rosnący popyt na samochody. W 2018 r. Polacy kupili ponad 530 tysięcy nowych samochodów, a zatem był to kolejny rok sukcesywnego wzrostu poziomu sprzedaży. W minionym roku sprzedaż samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 9,4 proc. W segmencie aut dostawczych zanotowano natomiast wzrost na poziomie około 13 proc.
Wyniki polskich firm napędza także e-commerce, bo sprzedaż internetowa okazuje się dobrym sposobem dotarcia do warsztatów poszukujących części samochodowych. Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu SDCM oraz agencji Frost & Sullivan wynika, że 65 proc. firm widzi duży potencjał w segmencie sprzedaży elektronicznej B2B (do warsztatów) i aktywnie angażuje się w rozwój kanałów sprzedaży e-commerce. Co trzecia firma natomiast dostrzega potencjał, ale jeszcze nie angażuje się w rozwój tego rodzaju dystrybucji.

Do największych wyzwań na 2019 rok w branży dystrybutorów i producentów części samochodowych w Polsce należą unijne regulacje dotyczące redukcji emisji CO2 i widmo twardego Brexitu. Musimy użyć całej swojej wiedzy i doświadczenia, żeby ochronić rynek przed zagrożeniem oraz podtrzymać pozytywne trendy na rynku I wykorzystać nowe możliwości jakie obecnie oferuje

dodaje Alfred Franke.

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem