Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Green Deal + Industry Deal = Szansa na sukces dla gospodarki EU

Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego zaapelowali do przywódców UE: Europa potrzebuje solidnego porozumienia branżowego, aby urzeczywistnić Zielony Ład.

10 kwietnia 2024 r. 13 przedstawicieli wysokiego szczebla wiodących europejskich producentów pojazdów i części motoryzacyjnych spotkało się z Wopke Hoekstrą – komisarzem UE ds. działań w dziedzinie klimatu, by przy „okrągłym stole motoryzacyjnym” omówić zieloną transformację sektora. Poprzedziło je spotkanie z Charlesem Michelem, przewodniczącym Rady Europejskiej, przed kolejnym szczytem UE w sprawie konkurencyjności.

Przemysł motoryzacyjny w przełomowym momencie

Przemysł motoryzacyjny, jeden z najważniejszych sektorów gospodarki UE, znajduje się w krytycznym punkcie będąc w trakcie największej transformacji w ostatnim stuleciu. Nabiera ona tempa, by umożliwić osiągnięcie najbardziej ambitnych na świecie celów redukcji emisji CO2 dla pojazdów. Producenci samochodów i części z branży motoryzacyjnej chcą utrzymać produkcję w Europie, zachowując miejsca pracy i inwestycje w regionie. Stoją oni jednak obecnie w obliczu „idealnej burzy” – zaciekłej globalnej konkurencji o krytyczne zasoby, finansowanie, inwestycje i klientów, potęgowanej przez rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, radykalnie zmieniający się krajobraz geopolityczny i wciąż niedojrzały rynek pojazdów elektrycznych. Biorąc pod uwagę te poważne wyzwania, Europa musi wzmocnić swoją konkurencyjność i zbudować silniejsze uzasadnienie biznesowe dla ekologicznej i cyfrowej transformacji przemysłu motoryzacyjnego.
Komisarz Hoekstra zobowiązał się do zorganizowania tego okrągłego stołu podczas przesłuchania potwierdzającego w Parlamencie Europejskim, gdy pod koniec ubiegłego roku ubiegał się o stanowisko komisarza s.. klimatu. Jego celem było zidentyfikowanie praktycznych barier we wdrażaniu Zielonego Ładu i możliwych sposobów ich rozwiązania.

Wspólny apel branży motoryzacyjnej

Producenci samochodów w UE są mocno zaangażowani w dekarbonizację, inwestując ponad 250 miliardów euro w elektryfikację, ale nie możemy dokonać tej transformacji sami. Europa musi stworzyć warunki dla konkurencyjności i popytu rynkowego na pojazdy elektryczne. Obejmują one infrastrukturę ładowania i uzupełniania wodoru, wystarczającą podaż kluczowych surowców, lepszy dostęp do finansowania i zachęty rynkowe. Innymi słowy, holistyczna strategia przemysłowa będzie kluczem do osiągnięcia ekologicznych ambicji Europy – wskazał we wspólnym komunikacie prasowym po spotkaniu Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault i przewodniczący ACEA.
Z kolei Matthias Zink, CEO Automotive Technologies w SCHAEFFLER i prezes CLEPA podkreślił, że europejscy dostawcy motoryzacyjni napędzają innowacje i zrównoważony rozwój dzięki 30 miliardom euro rocznych inwestycji w badania i rozwój oraz 1,7 miliona bezpośrednich miejsc pracy.
Producenci części motoryzacyjnych są kluczowymi graczami umożliwiającymi transformację, wprowadzając na rynek inteligentne i zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności. Jednak w kontekście trudnego otoczenia gospodarczego, spadku popularności pojazdów elektrycznych i malejących zysków w łańcuchu dostaw, finansowanie transformacji staje się kluczowe. Decydujące znaczenie ma zatem zapewnienie warunków ramowych, aby zmniejszyć ryzyko inwestycji w innowacyjne technologie oraz transformację obiektów i naszej siły roboczej. Ramy regulacyjne muszą pozostać ambitne, ale elastyczne, tak by utrzymać konkurencyjność Europy. Pomoże nam to osiągnąć nasze cele szybciej i wydajniej, jednocześnie zaspokajając potrzeby konsumentów – dodaje Matthias Zink.

Europa potrzebuje Industry Dealu

Podczas Europejskiego Szczytu Przemysłowego w Antwerpii podpisano deklarację w sprawie Europejskiego Ładu Przemysłowego. Obecnie pod deklaracją podpisało się ponad tysiąc organizacji z wielu sektorów gospodarczych. Wśród nich znalazła się również polska organizacja – Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Deklaracja Antwerpska wzywa rządy państw członkowskich, następną Komisję Europejską i Parlament Europejski do podjęcia szeregu kroków w celu zwiększenia konkurencyjności, innowacji, inwestycji i wzmocnienia strategicznej autonomii Europy. W Deklaracji Antwerpskiej zawarto dziesięć inicjatyw, które mają na celu przeciwdziałanie wyzwaniom ekonomicznym Unii Europejskiej. Dokument ten stawia Europejski Ład Przemysłowy w sercu nowej strategii Europy na lata 2024-2029, z zamiarem ujednolicenia oraz uproszczenia przepisów regulacyjnych.
Europejski Ład Przemysłowy nie stoi w kontrze do Zielonego Ładu, ale ma za zadanie sprawić, by ten ostatni mógł być możliwy do zrealizowania nie tylko z jak najmniejszym obciążeniem dla gospodarki Starego Kontynentu, ale wręcz byśmy na nim skorzystali i to nie tylko pod względem klimatycznym, ale i ekonomicznym. Takie przecież były założenia. Europejskie ambicje nie muszą i nie powinny oznaczać utraty pozycji jaką wypracowaliśmy w świecie. Powinniśmy dążyć do tego by to ogromne wyzwanie jakie przed nami stoi przekuć na kolejną wykorzystaną szansę. O ponowną kalibrację europejskiej polityki przemysłowej i polityki konkurencyjności apeluje nie tylko branża motoryzacyjna, ale również inni wielcy gracze europejskiej gospodarki, co doskonale widać na liście sygnatariuszy deklaracji. To dobrze, że w debacie publicznej częściej niż dotychczas dyskutuje się o wzmocnieniu europejskiego przemysłu, jego konkurencyjności i innowacyjności – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), jednego z sygnatariuszy Deklaracji Antwerpskiej.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych). Więcej informacji na www.sdcm.pl.

Załączniki

Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem