FIGIEFA: nowe władze na trudne czasy

Przed europejskim motoryzacyjnym rynkiem wtórnym stoi obecnie wiele wyzwań związanych z bliźniaczą transformacją – zieloną i cyfrową. Czy rynek da radę dopasować się do nowej rzeczywistości?Jaka w tym rolaorganizacji branżowych? I jakie cele stawia sobie na najbliższą przyszłość Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (FIGIEFA)?

Aftermarket dziś i w cyfrowej przyszłości

Dane to złoto XXI wieku. Ten kto je posiada, może oferować i zarabiać na coraz to nowszych produktach i usługach. Dotyczy to także motoryzacji. Jeśli chodzi o funkcje jakie oferują obecnie pojazdy, to te coraz bardziej przypominają komputery na kołach. Dostęp do danych i zasobów w pojazdach jest nie tylko kluczowy, ale wręcz niezbędny także dla firm związanych z motoryzacyjnym rynkiem wtórnym – w tym dla producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, ale i warsztatów, do których trafiają coraz to bardziej zaawansowane technologicznie samochody.

Ze względu na konstrukcję pojazdu i niejako z definicji producenci pojazdów mają przewagę, jeśli chodzi o dostęp do danych przez nie generowanych. Dane to pieniądze, zatem trudno oczekiwać by chętnie dzielili się nimi z innymi podmiotami, które również ich potrzebują. Bez uczciwego dostępu do danych, cały ekosystem motoryzacyjny, w tym producenci części i cały rynek wtórny, nie będą konkurencyjni i nie tylko nie będą mogli oferować innowacji, ale wręcz podstawowych produktów i usług. Interesy niezależnego rynku motoryzacyjnego w Brukseli reprezentuje FIGIEFA, która niedawno wybrała nowy zarząd.

– Brzmi to trochę jak banał, ale moim zdaniem branża motoryzacyjna znajduje się w samym środku największej transformacji w ciągu ostatnich 100 lat. Nowe paliwa, bezprecedensowa konkurencja ze strony dotowanych przez państwo producentów w Chinach i samochody podłączone do sieci. Wraz z coraz większą liczbą samochodów elektrycznych i coraz większą liczbą samochodów podłączonych do sieci, nigdy nie było większego zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania w zakresie opracowywania części zamiennych i rozwiązań naprawczych. FIGIEFA jest centralnym punktem niezależnego rynku motoryzacyjnego i stoi na czele walki o wolną konkurencję na tym rynku. Misja FIGIEFA jest jasna – chronić i rozwijać interesy niezależnego rynku motoryzacyjnego poprzez: zapewnienie prawodawstwa chroniącego konkurencję, zapewnienie dostępu do informacji technicznych i danych pojazdów oraz zapewnienie konsumentom dostępu do przystępnych cenowo napraw wysokiej jakości. Jako prezes FIGIEFA będę oczywiście o to wszystko walczył – powiedział Mads Engberg, nowy Prezes Zarządu FIGIEFA.

Dostęp do danych regulowany jest w kilku aktach prawnych. Według postulatów FIGIEFA i polskiego SDCM powinien on być szczegółowo opisany w dalszych przepisach, o które zabiega branża.

– Bez jasnych, narzuconych przez legislatora europejskiego zasad obejmujących specyfikę branży motoryzacyjnej, pieczę nad danymi generowanymi przez nasze pojazdy trzymała będzie wąska grupa koncernów, co będzie uderzało w uczciwą konkurencję i konsumentów. Komisja Europejska, chcąc zapewnić możliwość pełnej realizacji potencjału gospodarczego związanego z wykorzystaniem danych w motoryzacji, powinna już dawno przedłożyć do dalszego procedowania akt sektorowy – komentuje Tomasz Bęben Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), członek Zarządu FIGIEFA.

Jak podkreśla Tomasz Bęben, przed nowymi decydentami w UE ważne zadanie w odniesieniu do motoryzacji. Muszą zapewnić, by konkurencja zarówno wewnątrz Unii, jak i w relacji z partnerami spoza Wspólnoty, była uczciwa i wspomagała dalszy rozwój europejskiej motoryzacji i aftermarketu, który ogrywa w niej olbrzymią rolę. Nie będzie to proste, ale w realizacji tego zadania będzie pomagała FIGIEFA wspierana przez organizacje krajowe jak SDCM.

Komentując wybory nowego zarządu FIGIEFA, ale i przeprowadzone ostatnio wybory do nowych władz UE,Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna FIGIEFA, powiedziała 

– Zbliżamy się do rozpoczęcia nowej kadencji Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, która potrwa kolejne 5 lat. Nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z nowym Zarządem, aby w dalszym ciągu pozycjonować FIGIEFA jako silnego partnera i głos niezależnych dystrybutorów części. Jesteśmy przekonani, że przy wsparciu Zarządu nowej kadencji będziemy w dalszym ciągu podkreślać naszą ważną rolę w zapewnianiu mobilności po przystępnej cenie i dla konkurencyjności przemysłu w UE. Aktywne zaangażowanie SDCM w działania FIGIEFA było nieocenione i jesteśmy pewni, że dalszy wkład SDCM jeszcze bardziej wzmocni nasze wysiłki jako rzecznika branży – wskazała Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (FIGIEFA).


Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) to ponad 250 największych marek przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości blisko 140 mld złotych rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

Paweł Misierewicz

Public Affairs & Communications

pawel.misierewicz@sdcm.pl

734 478 074

Stawki za badania techniczne pozostają bez zmian

Obecna stawka za badania techniczne pojazdów obowiązuje od 2004 roku. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej podejmowali w tym czasie wiele działań, które miały na celu pokazanie problemów

Kluczowi przedstawiciele europejskiej motoryzacji w Warszawie

CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) reprezentuje interesy środowiska producentów części motoryzacyjnych, zrzeszając także organizacje krajowe jak polskie SDCM (Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych).