Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Branża – koszty wzrosną szybciej niż przychody.

Badanie przeprowadzone wśród menedżerów firm – producentów części, dystrybutorów oraz warsztatów dotyczyło I półrocza 2018 r oraz przyszłej sytuacji na rynku.

Produkcja części motoryzacyjnych

Łańcuch dostaw w motoryzacji jest długi i skomplikowany. Sektor produkcji części motoryzacyjnych w obliczu m.in. zmian na rynku, wymaga znacznej współpracy a czasem nawet konsolidacji. W Polsce przynajmniej znaczący poziom kooperacji zauważa 24% badanych producentów części motoryzacyjnych, zaś 51% uznaje, iż jest on na średnim poziomie.
Zmiany a nawet głęboką transformację jaką przechodzi obecnie motoryzacja są wynikiem megatrendów i zmian prawnych, ale także czwartej rewolucji przemysłowej, opierającej się na wykorzystaniu w produkcji nowoczesnych  i inteligentnych technologii. 37% badanych przedstawicieli producentów części motoryzacyjnych wskakuje, że już obecnie ich firma inwestuje w rozwiązania przemysłu 4.0. i wprowadza większy stopień automatyzacji. Kolejne 24% planuje wdrożenie rozwiązań przemysłu 4.0 przyznając jednak, że brakuje środków finansowych na realizację tych planów.

Inwestowanie  w rozwój przemysłu 4.0, czyli w automatyzację procesów produkcyjnych jest konieczne. Może to nie tylko usprawnić procesy produkcyjne i zwiększyć efektywność, ale także stanowić przynajmniej w jakimś stopniu remedium na braki kadrowe, na które cierpi przemysł motoryzacyjny

Ivan Kondratenko Consulting Analyst z firmy Frost & Sullivan

Będąc w temacie planów i przyszłości warto podać prognozę dotyczącą wyników operacyjnych producentów części w drugiej połowie 2018 r. 59% badanych wskazuje, że przychody wzrosną a tylko 15% spodziewa się spadków. Ten ostatni wynik jest o tyle niepokojący, że jeśli chodzi o koszty to tutaj zauważalnie większy odsetek (71%) spodziewa się ich wzrostu i jak można się domyślać nikt nie prognozuje ich spadku.

Dystrybucja części motoryzacyjnych

Kolejna analiza rynku części motoryzacyjnych w Polsce przygotowana przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, wspólnie z międzynarodową firmą doradczą Frost & Sullivan wskazuje, że zdecydowana większość (60%) dystrybutorów części motoryzacyjnych zauważa coraz większy wpływ rozwijającego się segmentu agregatorów sprzedaży części motoryzacyjnych na ich działalność.
Obawy związane z internetowymi sklepami i serwisami aukcyjnymi jak na razie jednak nie wpływają na przychody dystrybutorów. Wzrost przychodów o przynajmniej 10% w pierwszym półroczu 2018 r. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej deklaruje 60% badanych. Jednocześnie jednak koszty w tym okresie w porównaniu z analogicznym w zeszłym roku wzrosły o 6% a zmiana przychodów na plus w 2018 roku wedle trzech czwartych badanych nastąpi w wyniku wzrostu eksportu a nie sprzedaży krajowej. Może to być wynikiem silnej konkurencji doskonale wyspecjalizowanych dystrybutorów działających w Polsce. Konkurencja ta i doświadczenia z Polski procentują na zagranicznych rynkach, gdzie firmy Polskie doskonale sobie radzą.

Coraz silniejsza konkurencja na rynku, wojny cenowe i nowi gracze sprawiają, że handel częściami motoryzacyjnymi w Polsce to ciężki kawałek chleba, a na rynku sukces odnoszą obecnie tylko najlepsi

Alfred Franke Prezes SDCM

Serwis i naprawy

Wyniki badania warsztatów w Polsce, wykazują, iż cena roboczogodziny w pierwszym półroczu 2018 r. w stosunku do tego samego okresu w 2017 r. zwiększyła się. Sytuację tą zaobserwowało 41% respondentów. Między innymi ten czynnik wpływa na zmianę przychodów warsztatów, choć tutaj zaobserwować można różnice pomiędzy sytuacją warsztatów w małych i dużych miastach. W miastach powyżej 100.000 mieszkańców przychody wzrosły według 61% warsztatów, które wzięły udział w badaniu. Wzrost w mniejszych miejscowościach zauważyło jedynie 49% respondentów. Czy bardziej opłaci się prowadzić warsztat w większych miastach? Wyniki barometru to sugerują.
Pomimo wzrostu stawki roboczogodziny oraz przychodów, aż 61% badanych zakłada, iż wynagrodzenia w drugim półroczu 2018 r. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej pozostaną na tym samym poziomie. Na pocieszenie dla tych, którym wynagrodzenie nie wzrośnie można powiedzieć, iż 4% badanych planuje je …obniżyć!

Wzrost roboczogodziny z jednej strony powoduje zwiększenie przychodów warsztatów i jest odpowiedzią na rosnące koszty własne warsztatów z drugiej jednak spowodować może zwiększenie atrakcyjności niezarejestrowanych, a więc działających nielegalnie punktów napraw. Punktów tych nie dotykają kontrole państwa, a dokładanie legalnie działającym warsztatom kolejnych obowiązków, jak na przykład mające wejść w życie kasy online jest dalszym zaciskaniem pasa

mówi Alfred Franke

Załączniki

  • png FS1.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:39 Wielkość pliku: 33 KB
  • png FS6.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:39 Wielkość pliku: 28 KB
  • png FS5.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:39 Wielkość pliku: 82 KB
  • png FS3.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:39 Wielkość pliku: 31 KB
  • png FS2.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:39 Wielkość pliku: 24 KB
  • png FS4.png
    Data dodania: 22 stycznia 2025 12:39 Wielkość pliku: 27 KB
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem