Załączniki

Brak ważnego badania pojazdu może zdarzyć się każdemu …

W Polsce każdy poruszający się po drogach pojazd powinien posiadać ważne badanie techniczne. Ciągle jednak w ruchu drogowym w naszym kraju uczestniczy wiele pojazdów bez ważnych badań. Powody są różne, od zwykłego zapomnienia począwszy, na uchylaniu się od obowiązkowych badań technicznych aut kończąc. Kara za ewentualny brak aktualnego badania jest niska co nie motywuje wystarczająco kierowców do terminowego odwiedzania diagnostów. Ewentualne większe problemy czekają takich kierowców w momencie kolizji / wypadku z czego nie każdy zdaje sobie sprawę.

Bat na kierowców, którego nie ma

System badań technicznych w Polsce funkcjonuje w oparciu o sieć Stacji Kontroli Pojazdów prowadzonych w większości przez prywatnych przedsiębiorców. Zdarzają się takie SKP, które „przez palce” patrzą na usterki w badanym pojeździe, tłumacząc, iż rzetelna stacja zyskałaby złą renomę i zbankrutowała, bo kierowcy wybiorą bardziej liberalne punkty kontroli. Mimo określonych procedur badań technicznych nie istnieje mechanizm skutecznego ich egzekwowania.

Problemy SKP to problemy nas wszystkich

O ile w krajach UE zwykle powyżej 20% zbadanych pojazdów uznaje się w trakcie kontroli za niesprawne (np. w Belgii 24%, Niemczech 18%, Finlandii 25%), o tyle wg opublikowanych jakiś czas temu danych Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) ilość negatywnych wyników badań w Polsce nie przekraczała nawet 2%, co jest wynikiem pobłażliwego podejścia do sprawdzania stanu technicznego pojazdów.

Obecnie opłata za badanie techniczne jest pobierana przed jego wykonaniem, niezależnie od jego wyniku, a informacje o negatywnych wynikach badania wprowadzane są do systemu CEPiK. Częściowo zapobiega to tak zwanej „turystyce przeglądowej”, dlatego też odsetek badań zakończonych oceną negatywną wzrasta. Nie oznacza to jednak, że przepisy regulujące działalność SKP i badań technicznych nie wymagają zmian. Wręcz przeciwnie. Nie można zapominać, że prawidłowe działanie SKP to gwarant bezpieczeństwa na drogach. Dlatego chcąc poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz sytuację uczciwie działających SKP, należy pilnie dokonać dalszych zmian przepisów dotyczących funkcjonowania SKP. 

przypomina Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Powiązane artykuły

Nowy Członek SDCM – CEVA Logistics

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – CEVA Logistics. Dziękujemy za zaufanie! CEVA Logistics, światowy lider logistyki 3PL, dostarcza rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw, łącząc ludzi, produkty i dostawców na całym świecie. Z siedzibą główną w Marsylii, Francja, CEVA

Nowy Członek SDCM – Algo Group

W gronie Członków SDCM witamy kolejną firmę – Algo Group. Dziękujemy za zaufanie! Algo Group to lider w projektowaniu i rozwoju regulatorów szyb i klamek do samochodów osobowych, a także pojazdów użytkowych i ciężarowych, mający ponad 60-letnie doświadczenie w sektorze

Innowacje w Motoryzacji- Perspektywa Europejska i Polska

Branża motoryzacyjna jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wciąż ewoluuje dzięki nowym technologiom. Wydarzenia takie jak konkurs Drive to Innovate w Warszawie oraz CLEPA Innovation Awards w Brukseli doskonale pokazują, jak innowacje w duchu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji przekształcają przemysł motoryzacyjny, kształtując jego