Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Załączniki

Producenci i dystrybutorzy części wspomogą rozwój elektromobilności

Z początkiem tego roku przedstawiciele branży automotive po raz pierwszy w Polsce wybrali „Motoryzacyjne Słowo Roku 2019”. Zdecydowali, że jest nim „elektromobilność”. Drugie miejsce na podium zdobył „samochód elektryczny”. Widać więc, że trend, jakim jest elektromobilność, zdominował dyskusje dotyczące branży motoryzacyjnej, w rezultacie czego   czuć wiatr „zielonych” zmian w motoryzacji, które przypieczętuje ogłoszony niedawno europejski Green Deal. I choć branżowym słowem bieżącego roku zostanie pewnie niestety „koronawirus”, w motoryzacji wciąż czuć wiatr „zielonych” zmian, które przypieczętuje ogłoszony niedawno europejski Green Deal

 W walce o neutralność klimatyczną

Niedawno Unia Europejska przedstawiła plany redukcji emisji CO2 w motoryzacji.  Zmniejszenie o 37,5% emisji CO2 przez pojazdy osobowe i 30% przez ciężarowe, już w 2030 r., przez wielu przedstawicieli branży motoryzacyjnej uznawane jest za nierealne, za to przez niektóre państwa europejskie czy ekologów nawet za mało ambitne.
Z kolei do września 2020 r. Komisja Europejska przedstawi plan w sprawie zwiększenia Europie celu redukcji emisji CO2 do 2030 r. do 50-55 % w porównaniu do poziomów z 1990 r. – wynika z projektu prawa klimatycznego przedstawionego pod koniec 2019 r. przez Komisję Europejską. Dla motoryzacji będzie to oznaczało konieczność dalszych ograniczeń i inwestycji w nowe technologie by sprostać oczekiwaniom europejskiego legislatora. Tutaj ciężar spocznie w dużej mierze na producentach części motoryzacyjnych dostarczających innowacyjne technologie do pojazdów, którymi się poruszamy, o czym od dłuższego czasu mówi Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Jako odpowiedź na wyzwania klimatyczne w motoryzacji podaje się elektromobilność. Choć tutaj rodzi się wiele pytań i wątpliwości, trzeba sobie powiedzieć jasno – od elektromobilności nie uciekniemy i mimo wielu przeciwności będzie ona odgrywać coraz większą rolę w motoryzacji.

Elektromobilność w polskim wydaniu

W Polsce, pomimo ambitnych planów, liczba zarejestrowanych „elektryków” jest stosunkowo niska. Licznik Elektromobilności, współprowadzony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wskazuje, że po polskich drogach jeździ mniej niż 10 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z czego ok. 40% stanowią hybrydy typu plug-in. Widać więc, że do miliona jeszcze długa droga, choć władzom w Polsce nie można odmówić aktywności na tym polu, podobnie jak organizacjom takim, jak PSPA, które działa na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu w Polsce.
Ostatnio dwie wspomniane wcześniej organizacje – SDCM oraz PSPA podpisały list intencyjny mający na celu zacieśnienie współpracy stowarzyszeń w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu, między innymi poprzez wzajemne wykorzystywanie swoich zasobów i potencjału dla realizacji wspólnych celów w tym zakresie, a także zwiększenia szans biznesowych firm motoryzacyjnych działających w Polsce.

Obecnie tematem numer jeden w Polsce i na świecie jest pandemia koronawirusa, powodująca coraz więcej ludzkich tragedii czy problemów gospodarczych. W związku z tym dobrze jest od czasu do czasu usłyszeć dobre nowiny, które mają pozytywny wpływ na motoryzację. Dlatego też cieszymy się z nawiązania współpracy z tak prężną organizacją jak PSPA, które promując niskoemisyjny transport nie traci z punktu widzenia uwarunkowań społecznych i gospodarczych. Dla branży motoryzacyjnej skupienie się wyłącznie na elektromobilności oznaczałoby zaprzestanie inwestycji w inne technologie mające znaczenie i rolę do odegrania w dekarbonizacji transportu. Ważnym jest więc dalsza praca nad wszystkimi technologiami mogącymi pomóc spełnić coraz surowsze wymogi klimatyczne

mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Członek Zarządu CLEPA.

Elektromobilność, jako najważniejszy trend we współczesnym przemyśle motoryzacyjnym, niesie ze sobą przełomowe zmiany i wyzwania, nie tylko dla producentów samochodów, ale również dostawców podzespołów. W ramach współpracy z SDCM zamierzamy kontynuować aktywne wspieranie rozwoju przedsiębiorstw z sektora e-mobility w Polsce, zwłaszcza teraz, gdy sektor przemysłowy i detaliczny został tak poważnie dotknięty przez kryzys. Zdrowie i bezpieczeństwo publiczne są priorytetem, ale ważne jest także ochrona gospodarki i miejsc pracy. Obecna sytuacja jest szczególnie trudna dla dealerów i producentów pojazdów i komponentów. Trwająca pandemia poważnie zakłóciła łańcuchy dostaw i operacje produkcyjne. Branża musi się integrować i działać wspólnie, by wspierać przedsiębiorstwa w tym trudnym okresie.

dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA

PSPA we współpracy z SDCM oraz PZPM przeprowadzi sesję poświęconą elektromobilności podczas XV Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się w dniach 17-18 listopada 2020 r. w Sound Garden Hotel w Warszawie.
Aby wziąć udział w tym wydarzeniu należy wypełnić formularz dostępny na stronie: http://moto-konferencja.pl/. Poza możliwością udziału w sesji dotyczącej elektromobilności, w tym samym miejscu i czasie można będzie uczestniczyć w wielu innych sesjach, obejmujących bardzo szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Kongres ten jest najważniejszym tego typu wydarzeniem w Polsce z olbrzymią dawką merytorycznych treści.  
Weronika Marzec

Communications Manager

Powiązane artykuły

Motoryzacja na zielonym pasie – mniej emisji, więcej innowacji

Europejski sektor dostaw motoryzacyjnych przyspiesza w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości, udowadniając, że innowacja i ekologia mogą iść w parze. CLEPA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, zaprezentowało Manifest Zrównoważonego Rozwoju #TheRoadAhead, ambitną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej, gospodarki obiegu zamkniętego,

Patenty, które blokują auta przyszłości. UE się wycofuje

Nowoczesne samochody to nie tylko silniki i karoseria, ale przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, od miejskiej hybrydy po luksusową limuzynę, korzysta z dziesiątek standardowych rozwiązań technologicznych – od łączności 5G, przez systemy nawigacyjne, po zaawansowane algorytmy wspierające zautomatyzowaną jazdę. Problem