89 proc. dystrybutorów oraz 84 proc. producentów oczekuje wzrostu swoich przychodów w przyszłym roku. Co warto podkreślić, to iż połowa z tych dystrybutorów planuje wzrosty większe niż 10%. W przypadku producentów tak optymistyczne prognozy na kolejny rok wskazuje 25% firm, przy czym są nawet i tacy producenci (10% firm), którzy spodziewają się bardziej spektakularnych wzrostów przekraczających 20%. Takie są wyniki głosowania przedstawicieli branży podczas zakończonego wczoraj Kongresu, imprezy zorganizowanej przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Jednocześnie, aż 63 proc. reprezentantów branży uważa, że wśród megatrendów największy wpływ na motoryzację będzie miała elektromobilność, na drugim miejscu przez 39 proc. uczestników głosowania wskazywane były pojazdy autonomiczne. Dalej podsumowując te wyniki dla 37 proc. firm przełomem będzie cyfryzacja, a dla 24 proc.car-sharing, czyli współdzielenie pojazdów.

Wartość produkcji części motoryzacyjnych w Polsce wynosi 84,3 miliarda złotych i systematycznie rośnie. To potężna, a tym samym niezwykle istotna część naszej gospodarki, dlatego co roku wsłuchujemy się w głos branży i zawsze wyciągamy wnioski. Ogromnie cieszy nas fakt, że w tym roku na nasze wydarzenie przybyło blisko 800 osób, odbyło się 20 sesji tematycznych i wystąpiło aż 80 prelegentów. To wszystko pokazuje potencjał naszej branży i daje dobre perspektywy na przyszłość, także jeżeli chodzi o obronę naszych interesów, podsumowuje Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych.

W tym roku po raz pierwszy w trakcie Kongresu położono nacisk na bezpośrednie dyskusje oraz obrady z udziałem przedstawicieli branży – odbyły się nie tylko spotkania B2B, ale i sesje zamknięte z ekspertami. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się sesje, dotyczące rosnącej roli kobiet w przemyśle motoryzacyjnym, megatrendów w branży, Przemysłu 4.0 (sesja zorganizowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii) i konsekwencji zmian regulacji dotyczących redukcji emisji CO2. Dyskutowano także o rozwoju motoryzacyjnych start-upów i o zagadnieniach legislacyjnych, które mają wpływ na branżę. Odbyła się również debata interaktywna prowadzona przez ambasadorów polskich producentów części, których zadaniem jest promowanie krajowych producentów za granicą i sesja poświęcona znaczeniu Brexitu dla przemysłu automotive w Polsce. 

Do przygotowania oraz udziału w Kongresie włączyły się instytucje rządowe i organizacje związane z branżą. Poza głównym organizatorem, czyli SDCM, były to m.in. międzynarodowe organizacje branżowe – CLEPA, reprezentująca interesy producentów części, FIGIEFA, reprezentująca interesy dystrybutorów i APRA, która działa na rzecz wspierania gospodarki
o obiegu zamkniętym. A nawet EGEA obejmująca zagadnienia związane z urządzeniami warsztatowymi. Swój wkład wniosły również: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, a także Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.