Jak zapobiec monopolomatyce

8 września 2015 roku odbyła się w Centrum Prasowym PAP konferencja prasowa dotycząca stanowiska Koalicji R2RC w kwestii pokładowych systemów telematycznych oraz konsekwencji zamknięcia tych systemów dla wszystkich uczestników rynku motoryzacyjnego, w tym dla warsztatów niezależnych, dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych oraz całej gospodarki i kierowców. SDCM jest inicjatorem i jednym z założycieli Koalicji R2RC (r2rc.pl). Alfred Franke, Prezes SDCM jest koordynatorem Koalicji.

Trwa batalia o kształt europejskich regulacji dotyczących systemów telematycznych stosowanych w samochodach. Jeżeli wygra koncepcja forsowana przez producentów aut, praktycznie zapewnią sobie oni monopol na usługi serwisowe.

Aby zagwarantować równe traktowanie wszystkich uczestników rynku, umożliwiające niezależnym operatorom i całemu segmentowi napraw i serwisowania świadczenia usług na tych samych warunkach, Koalicja R2RC i reprezentujące ją organizacje branży motoryzacyjnej wzywają do poparcia otwartej, ogólnodostępnej, interoperacyjnej, ustandaryzowanej i bezpiecznej platformy pokładowej. Rozwiązanie to przewiduje pozostawienie standardowego złącza OBD obsługującego połączenia przewodowe. – Jest to propozycja, która bierze pod uwagę interesy wszystkich stron, zapewniając swobodne konkurowanie różnych podmiotów, gwarantując jednocześnie bezpieczeństwo systemów telematycznych – mówi prezes SDCM. – Staramy się przekonać do tego pomysłu europejskie gremia decyzyjne. Nie jest to jednak proste, bowiem lobby producentów samochodów nie próżnuje, a ma ono wielką siłę perswazji. Dlatego tak ważne jest mobilizowanie europejskiej, w tym również polskiej opinii publicznej. Jej głos może się okazać decydujący – dodaje Alfred Franke.

Stanowisko Koalicji oraz Apel branży w kwestii poparcia otwartych systemów telematycznych złożony na ręce Pani Premier Ewy Kopacz można przeczytać i pobrać na stronie Koalicji www.r2rc.pl z zakładki „Aktualności”.